John
Site Admin

Mit Danmarkskort

Jeg har lavet dette kort så man kan holde styr på, hvor mine forskellige små-flyvepladser og lufthavne ligger. Som det fremgår er bl.a. Fyn og Sjælland stærkt underrepræsenteret, hvilket jeg selvfølgelig burde få gjort noget ved ...

http://www.vidandesign.com/map.html
John
SimNord
Jørgen

Re: Mit Danmarkskort

Læsø falder i øjnene.... og er der ikke en landingsbane i Skagen? Jeg har også set på Youtube at C-130 har landet på en strand ved Vejrs....

Jørgen
Penz

Lækkert kort, rigtig nice at have.

Tak for det.

Som ærke-jyde synes jeg selvsagt, at fordelingen af flyvepladser er meget passende ... ;)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Jørgen

Vi havde jo også en gang en plads der hed Kirstinesminde - EKKM.

Hvis du ikke har planer om Skejby Sygehus, John, så kunne det måske være en ide?

Det var der jeg fik min første flyvetur i 1954 med en Auster, der senere styrtede ned der.

Jørgen
John
Site Admin

Jørgen wrote:Vi havde jo også en gang en plads der hed Kirstinesminde - EKKM.

Hvis du ikke har planer om Skejby Sygehus, John, så kunne det måske være en ide?

Det var der jeg fik min første flyvetur i 1954 med en Auster, der senere styrtede ned der.

Jørgen
Jeg har en lille samling af billeder fra den game Kirstineminde Flyveplads, eller som den vistnok også også hed Aarhus Privatflyveplads. Dette billede har jeg fundet på lokalhistorisk arkiv på Hovedbiblioteket i Aarhus. Der er desværre ikke dato på, men det kunne måske godt være fra 1950'erne. Det passer også godt med Sylvest Jensen og hans luftfotofirma. Og er det ikke et par Austere, man ser?
aarhus_privatflyveplads_kirstineminde1.jpg
aarhus_privatflyveplads_kirstineminde1.jpg (1.79 MiB) Viewed 10104 times
Her et luftbillede fra omkring 1952:

Image
John
SimNord
Jørgen

Det øverste billede ser ud til at være fra sidst i '50-erne eller først i '60-erne, ville jeg sige. Den vej man ser i forgrunden blev senere, sammen med en mark på den side hvor fotografen er, inddraget til flyvepladsen.

De to fly vi ser er nok snarere KZ-ere, det til venstre en III og det til højre en VII.

Og ja, pladsen blev ganske rigtigt kaldt Aarhus Privatflyveplads. Jeg husker fra '50-erne et gammelt rødt-hvidt vejskilt i emalje, oppe ved det gamle vandtårn i Højvang, der pegede op ad Randersvej og hvorpå der stod: "Privatflyvepladsen".

Jørgen
Jørgen

Det er muligt at flyet til venstre er Austeren, det har i hvert fald en motor med hængende cylindre, men såvidt jeg husker var Austeren (OY-DPY) blå? Det fly til højre er i hvert fald en KZ VII - Continental-motoren er helt tydelig.

På pladsen var der også i lang tid en gul Stinson, der trak reklamebannere, primært for Dalsø Gas.

Jørgen
donnybalonny

Lolland, Lolland... Vi vil ogsaa väre med. (Vi er trät af at väre udkants Danmark)
Og saa er det jo et fint stop paa vejen til Bornholm eller til de fine ORBX freeware flyvepladser ved Rügen og Stralsund.
baltzer

donnybalonny wrote:Lolland, Lolland... Vi vil ogsaa väre med. (Vi er trät af at väre udkants Danmark)
Og saa er det jo et fint stop paa vejen til Bornholm eller til de fine ORBX freeware flyvepladser ved Rügen og Stralsund.
Jeg er helt med på Lolland maribo :D :D :oops:
vandborg

Det er min "hjemme flyveplads" så jeg er helt enig med Lolland-Falster Airport.
Mange hilsner/Regards
Torben

Return to “General discussion”