Fra Gis til Gmax
Posted: 30 Aug 2017, 18:49
Som bekendt kan Arno Geretsens scenproc-tool bruges til at lave autogen ud fra Gis-data.
Men scenproc kan også konvertere vektor-data, f.eks. bygningspolygoner til bgl-objekter, altså lave 3D-objekter med de korrekte mål! Det er ellers et relativt stort arbejde at finde de rigtige mål på en bygning, man skal indsætte baggrundsbilleder, scalere, måle op, osv i Gmax. Med scenproc kan man skabe en basis-model med et nøjagtigt "footprint" som man kan arbejde videre ud fra.
Man skal aktivere den "hemmelige" og udokumenterede funktion under "Options", sæt hak i "Use experimental steps"

Man loader sine data i sit foretrukne Gis-program (her QGis) og eksporterer den ønskede bygning som et selvstændig .shp-lag:

Tilbage i scenproc, hvor denne kode producerer en 3D-model (bgl), der svarer fuldstændig til den pågældende polygon (højden er sat til 5 m)

Man kan herefter importere bgl'en i ModelConverterX:

... og eksportere den i .3ds-format, som Gmax kan importere:

Så er det bare at optimere modellen og iklæde den nogle textures
Men scenproc kan også konvertere vektor-data, f.eks. bygningspolygoner til bgl-objekter, altså lave 3D-objekter med de korrekte mål! Det er ellers et relativt stort arbejde at finde de rigtige mål på en bygning, man skal indsætte baggrundsbilleder, scalere, måle op, osv i Gmax. Med scenproc kan man skabe en basis-model med et nøjagtigt "footprint" som man kan arbejde videre ud fra.
Man skal aktivere den "hemmelige" og udokumenterede funktion under "Options", sæt hak i "Use experimental steps"

Man loader sine data i sit foretrukne Gis-program (her QGis) og eksporterer den ønskede bygning som et selvstændig .shp-lag:

Tilbage i scenproc, hvor denne kode producerer en 3D-model (bgl), der svarer fuldstændig til den pågældende polygon (højden er sat til 5 m)

Man kan herefter importere bgl'en i ModelConverterX:

... og eksportere den i .3ds-format, som Gmax kan importere:

Så er det bare at optimere modellen og iklæde den nogle textures
