Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Orto ekperimenter

For ikke at blande mere scenery-design snak ind i Bornholm-tråden, så poster jeg her John.

Du har jo ganske ret i, at orto_foraar er meget lidt sommerlig i original.

Her "mit" område (1/100 målestok af originalen):
Image

Men nu har jeg siddet og leget lidt med Photoshop, og blot med "Image Adjust" funktioner nået frem til dette:
Image

Jeg tror såmænd nok, at hvis man raffinerer det lidt, og eventuelt "håndtegner" og nusser lidt om et par problemområder, så kan det godt bruges. :)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Orto ekperimenter

Det ser rigtig godt ud; jeg gætter på, at du har været inde og justere på image adjustment > "selective color"? Min erfaring er, at det især er den gule farve i orto_foraar, der skal justeres på, især i områder med meget landbrug, hvor markerne er meget "blege" og neutrale i farverne. Husk altid at have en backup, en original og uredigeret version af ortofotoet. Man kan let komme til at justere lidt rigeligt på farverne og have brug for at starte forfra på en frisk.
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Orto ekperimenter

Ps. et lille tip til at gøre orto_foraar mere sommer - eller måske rettere forsommer-agtig er at snyde lidt og manulet anbringe enkelte gule rapsmarker i landskabet. Det har en god effekt og ser godt ud i simulatoren. Her er et eksempel, hvor der er et par rapsmarker, der er et resultatet af en let redigering af farverne:

Image
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

Tihii - ja, jeg har nydt rapsmarkerne nord for EKRN, det ser ganske rigtigt knaldgodt ud, god idé, tak for den. :)

Mht. farvejustering, så er dette første forsøg virkelig "med grovfilen", jeg har både ændret farvebalancen ret radikalt (+16% blå, +8%grøn), brugt "Curves" til at ændre kontrasten, og manipuleret en del med Hue/Saturation/Lightness.

Der skal nusses!

(Og du har totalt ret i det med at gemme originalen, man kan hurtigt komme ud i noget værre værk! Heldgvis har jeg stadigvæk hele Haderslev kommune som 28 GB zippet ECW-fil, så jeg kan atid gå tilbage og "rippe" Skrydstrup ud igen, hvis jeg skulle gå helt i tanketorsk.).
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

Første screenshot in-game, downsamplet til 1m/pix, med en meget primitiv blend mask, og der skal stadig nusses lidt mere med farverne - men det er da ikke totalt skidt:
Image
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Orto ekperimenter

Det ser jo rigtig godt ud! Det blender fint med de omgivende textures; farverne er meget godt ramt, synes jeg. Jeg kender ikke Skrydstrup så godt, men det ser ud som om, at du lader grænsen gå langs med hegnet? Er det Denmark Map X, man også ser?
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

Tak for de pæne ord John.

Ja, jeg har ladet grænsen gå temmelig nøjagtigt i hegnet, bortset fra nordvejen, hvor jeg skærer lige syd for vektor-vejen, for at få denne med (og den er ganske rigtigt fra Denmark Map X!). :)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Orto ekperimenter

Penz wrote:
(Og du har totalt ret i det med at gemme originalen, man kan hurtigt komme ud i noget værre værk! Heldgvis har jeg stadigvæk hele Haderslev kommune som 28 GB zippet ECW-fil, så jeg kan atid gå tilbage og "rippe" Skrydstrup ud igen, hvis jeg skulle gå helt i tanketorsk.).
Hvis man vil slippe for at downloade de store ecw-filer og kun har brug for et lille kortudsnit, kan man i stedet bruge kortforsyningens WMS service + et GIS program. Så kan man selv fra starten "skære" nøjagtig det udsnit ud, man har brug for. Jeg selv har brugt det gratis QuantumGis, hvor man ved hjælp en "print composer" kan lave sit eget udsnit. Så slipper man for at have x antal GB liggende på harddisken, man alligevel ikke skal bruge til noget.
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

John wrote:Hvis man vil slippe for at downloade de store ecw-filer og kun har brug for et lille kortudsnit, kan man i stedet bruge kortforsyningens WMS service + et GIS program. Så kan man selv fra starten "skære" nøjagtig det udsnit ud, man har brug for. Jeg selv har brugt det gratis QuantumGis, hvor man ved hjælp en "print composer" kan lave sit eget udsnit. Så slipper man for at have x antal GB liggende på harddisken, man alligevel ikke skal bruge til noget.
Yay! Jeg har ledt efter et gratis program man kan bruge til WMS-servicen. Det er nemlig noget bøvlet (læs: både en smule tidsspilde, og spild af Gigabytes harddiskplads) at downloade komplette kommuner og beskære dem med ERViewer. Tak for tippet John!

EDIT: Det er godt nok et ret smart og omfattende stykke gratis værktøj. Sjovt at lege med!
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

Så fik jeg pakket og releaset første version.

Her er links til filerne på AVSIM:

EKSP V.1: http://library.avsim.net/esearch.php?DL ... CatID=root

EKSP (optional) 40cm/pixel terræn: http://library.avsim.net/esearch.php?DL ... CatID=root

Desværre kom releasen én dag for sent, de danske F-16 tog allerede afsted i går, øv. Jeg troede ellers jeg havde "nailed" datoen helt præcist, så jeg kunne drage fordel af nyhedsværdien. ;)

Tak for de velmente og særdeles nyttige råd undervejs og god fornøjelse John. :)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Orto ekperimenter

Tillykke med udgivelsen, Jens! Jeg glæder mig til at få fyret op under min Aerosoft F-16 igen og få prøvet EKSP af! Det er ved at være et stykke tid siden, jeg sidst var på patrulje. Men i disse tider må man jo hellere forsøge at holde sig lidt skarp ... :mrgreen: Apropos Estland, så mener jeg at huske, at Frank Sørensen har lavet et Estland-scenery ala Denmark Map X. Det var måske en idé at lave et hurtigt sceney af den estiske base, hvor de fire danske F-16 nu befinder sig?
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

Først og fremmest skal jeg have en kop kaffe og én eller to "Snøfler" tror jeg. :lol:

Der er sådan lidt "fødselsveer" over en release, der er så mange ting at holde styr på - har man nu husket alle filer i pakken, har man indhentet alle tilladelser og husket alle credits, er alle krydsreferencer korrekte, er der samme linieafstand overalt i manualen, osv. osv. Man bliver en smule analfikseret!

Hvis det bliver "business as usual", så kommer de danske fly til at have hjemmebase på Siauliai Air Base i Litauen. Der findes desværre ikke nogen god AFCAD til den, slet ingen til FSX (eller nyere) så vidt jeg ved. Grr. Ikke pænt af dig at minde mig om det ... :mrgreen:
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Orto ekperimenter

Det er velfortjent! Der er ufatteligt mange detaljer at holde styr på, når man lave sådan et scenery. Det er ikke så enkelt, som mange tror.

Jeg har forstået det sådan, at denne gang skal de danske F-16 til Estland. Det er i hvert fald, hvad Flyvevåbnet selv siger: http://forsvaret.dk/FTK/Nyt%20og%20Pres ... tland.aspx
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

Roger that Sir!

Jamen du har da ret, nu hvor de skal til Estland, så er Frank's Estonia Map X da lige sagen! God lanclass er "underrated" synes jeg, og Franks Map X (og for den sags skyld EKYT også) er top klasse. Prøv for sjovs skyld at starte FSX på Skrydstrup med EKSP og Denmark Map X aktive, men uden EKSP_GROUND.BGL, og vælg Top View. Se hvor latterligt præcist de landclass polys ligger. Frank må være ekstremt analfikseret! :lol:

Ämari Air Base - den er ny for mig, den skal jeg lige have tjekket.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

Jeg kunne ikke lade være, jeg måtte lige have et kik på stock FSX EEEI Amari med Estonia Map X installeret.

Det er et pænt land, kysten nordvest for flyvestationen minder mig lidt om min barndoms Thy. :)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

Whee see hvad jeg fandt: http://www.avsimrus.com/files.phtml?act ... d&id=52972

Jeg forstår ikke et ord russisk men indholdet fejler ikke noget.

Jeg lavede en ekstra addon mappe "Estonian Airports" til de "Scenery" og "Texture" mapper fra zipfilen der ikke er Riga og Vilnius (for ikke at blande alting sammen i en pærevælling), og tilføjede alle 3 scenery areas (altså Riga, Vilnius og "Estonian Airports") til FSX.

Det er selvfølgelig Riga og Vilnius der er mest kød på scenery-mæssigt, men sammen med Estonia Map X har man faktisk et helt hæderligt Estland at flyve rundt i. Og masser af parking spots til danske F-16 i Amari.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

... og så kom jeg lige til at tabe en klat "Bing Map" nedenunder selve flyvestationen ... 8-)
Image

Der er ikke noget autogen på ortofotoet naturligvis (det tog kun lige halvanden times tid eller deromkring at lave så det er ikke spor raffineret), ellers ville det godt nok være svært at se hvor "kanten" går - det er Estonia Map X's fortjeneste.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

Image

Blev lige nødt til at plante nogen simple autogen polygoner. Nu er jeg nok oppe på at have brugt et par timer i alt, pyha det er hårdt. :lol:

Det er svært at finde pålidelig AIP information online fra Estland, men det ser ikke ud som om der er ILS på Amari. Derimod står VORTAC AMI (116.50) i den lille runde lund i forgrunden, den eksisterer af en eller anden grund ikke i FSX.

Men så kan vores drenge da få trænet deres TACAN approaches.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Orto ekperimenter

Nu synes jeg, det går lige lovlig' stærkt; den gamle flyveplads-snedker har svært ved at følge med :mrgreen:

Nå, men det ser rigtig godt ud med Franks Estland suppleret med dit ortofoto - især dit sidste billede med autogen-træer er overbevisende! Det eneste problem med Franks Map X' er, er, at der er de dér skarpe kanter på polygonerne. Det viser begrænsningen ved teknikken. Jeg har selv brugt teknikken til mit gamle Aarhus scenery, altså møjsommeligt tegnet polygoner op, så de passer så nogenlunde med virkeligheden, men nu, hvor jeg har fået polygonerne erstattet med mit ortofoto, er der sket en dramatisk forbedring rent visuelt.

Hvad er det i øvrigt for nogle autogen-træer, man ser på det sidste billede? Jeg mindes ikke at have set de lysegrønne løvtræer før ...
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

Uh jeg ved ikke hvad det er for nogen, de ligger uden for blend masken så de er ikke mine. Jeg har selv kun brugt én slags (tc NorwaySpruce 6-18m City), det skulle jo gå stærkt.

Men det ved Frank sikkert! ;)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

John wrote:Nu synes jeg, det går lige lovlig' stærkt; den gamle flyveplads-snedker har svært ved at følge med :mrgreen:
Vi må jo gøre vores bedste for at holde dig skarp! :P

(Og forresten har jeg lige set dine Nordborg screenshots på FSDeveloper, det er godt nok "os andre gamle" der har svært ved at følge med dig, tro mig!).
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Orto ekperimenter

Penz wrote:
(Og forresten har jeg lige set dine Nordborg screenshots på FSDeveloper, det er godt nok "os andre gamle" der har svært ved at følge med dig, tro mig!).
Det tager jeg som en kompliment. De er i øvrigt også her: viewtopic.php?f=37&t=227
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Orto ekperimenter

OK, langt om længe fandt jeg faktisk en online AIP, med en sektion for EEEI:
http://eaip.eans.ee/2014-04-03/html/eAI ... #AD-2.EEEI

Så nu kan man ikke alene placere VORTAC'en helt korrekt, og med korrekt rækkevidde, men også tilføje ILS (IAM/IGO, 108,7 MHz) til begge ender. Hurra for ADE. :)
- Jens Peter "Penz" Pedersen

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests