Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Corrections

I don't know exactly where this question should go, but this seemed the logical place.

I am somewhat irritated by the things I see in the FSX airport list when selecting an airport. What I mean is that "United States" should be spelled like that, but in some airports it is spelled "United States" (2 spaces) or "United Staes", and I would like to correct things like that.

How does one do that, and what tools does one need? I have FSX Acceleration, the Acceleration SDK is installed, and I have ADE v. 1.6 installed also.

Note that I am not really asking for my hand to be held closely, but does anyone know where I can find tutorials on how go get this started? Since I am not (at this point, at least) going to develop an airport from scratch, but just correct some text, it shouldn't be too difficult - I think/hope.....

Jørgen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Corrections

Hej Jørgen

(den tager jeg også lige på dansk:) De to mest brugte programmer til at lave lufthavne med er Airport Facilitator X (AFX) og Airport Design Editot (ADE). Hvis du vil lave ændringer af en add-on lufthavn, er det bedst at bruge det program, den pågældende lufthavn er lavet med (det kan man oftest se på filnavnet). ADE-filer skal helst redigeres med ADE, og AFX-filer med AFX. Jeg selv bruger udelukkende ADE, så det følgende gælder kun for ADE. Hvis du vil ændre stock lufthavne, er det - så vidt jeg ved - ikke afgørende, hvilket program, du bruger.

Hvis du vil lave ændringer af stock lufthavne, vælger du "File" > "Open stock airport". I "Airport list" finder du lufthavnen, du vil redigere. Når du har "åbnet" lufthavnen, går du til "File" > "Airport properties". Her kan du redigere by, land, m.m. Pas blot på med ikke at ændre "Airport ID". Herefter gemmer du ændringerne og compiler filen til bgl med det samme filnavn, som din oprindelige bgl. Hvis filnavnene er forskellige, vil du få to forskellige ADE-filer for den samme lufthavn i samme aktive "Scenery-mappe", og det er ikke tilrådeligt! Hvis du vil ændre en add-on lufthavn er proceduren den samme, blot skal du starte med at gå til "File" > "Open Airport from Bgl". Herefter navigerer du til mappen, hvor lufthavnen befinder sig (en "Scenery"-mappe eller andet sted). Håber det var til hjælp. Husk at tage back-up, inden du begynder at ændre på noget ...
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Corrections

Jørgen wrote: "United States" should be spelled like that, but in some airports it is spelled "United States" (2 spaces)
Jørgen
Ps. Jeg kan ikke rigtig se, at der er forskel på de to.
John
SimNord
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Corrections

Jeg tror det var editoren her på sitet der tog de to mellemrum ud og kun tillod et enkelt.

Jeg vil se om jeg kan finde ud af at redigere en enkelt lufthavn med ADE indtil videre. Det ser ud som om staveproblemerne er fra addon lufthavne, i hvert fald i de fleste tilfælde, så jeg skal først finde en der er lavet med ADE, men det skridt skulle ikke være så svært, det svære kommer bagefter!

Jørgen
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Corrections

OK, her er min rapport fra første forsøg.

Jeg fandt en lufthavn, hvor landet var stavet USA, nemlig KOIL Oil City, Pennsylvania. Der var to filer med disse navne:

KOIL_ADEX_ROF.BGL
KOIL_ADEX_ROF_CVX.BGL

Jeg lavede to nye mapper, en til backup og en hvor jeg vil arbejde med filerne. Kopierede så begge filer over i begge de nye mapper. Tog så i arbejdsmappen den første af de to, åbnede den, og rettelsen var lige som du beskrev. Så gik jeg til "compile to bgl", men så sagde ADE at det færdige filnavn ville blive dette:

KOIL_ADEX_ADE

Skal det være sådan? Kan jeg rette filnavnet til det jeg selv vil? Jeg stoppede her for ikke at få gang i mere end jeg kan overskue.....

Jørgen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Corrections

Mener du ikke KOIL_ADEX_ADE.BGL? Den skal i hvert fald compile til en .bgl. Ellers kan du kan ændre filnavnet som du har lyst, husk blot kun at have én ADE med samme Airport ID i samme mappe.

ADE filer med CVX i filnavnet er som regel filer der indeholder flatten, vektor data, veje, vand, terræn polygoner og den slags etc. Dem kan kan du som udgangspunkt godt se bort fra i denne sammenhæng.

Ps. ADE føjer brugerens initialer (som man har angivet under installationen af ADE) til filnavnet, når man gemmer og compiler projekter. Mine ADE filer har f.eks. alle VD (for Vidan Design) i filnavnet.
John
SimNord
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Corrections

OK, nu virker skidtet!!!

Jeg gentog den beskrevne øvelse, og denne gang, da ADE stak filnavnet KOIL_ADEX_ADE ud, ændrede jeg det til KOIL_ADEX_ROF og kørte compileringen. ADE tilføjer selv enden med .BGL, for da jeg kiggede i min arbejdsmappe, var der i stedet for den "gamle" .BGL fil en ny af samme navn, men med dags dato på.

Jeg kopierede så denne over i FSX's aktive scenerimappe og startede FSX. Nu lå KOIL på den rette plads under "United States" og ikke under "USA".

Så nu kan jeg rydde lidt op og få gang i tingene, så det hele ser lidt bedre ud.

Jørgen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Corrections

Godt at høre, Jørgen. Du kan også bruge dine egne initialer eller dit navn, når du gemmer og kopiler projekter, så kan du nemt skelne mellem dine egne og andres ADE'er. I tilfældet med den originale KOIL_ADEX_ROF.BGL kan du deaktivere den ved at omdøbe den til f.eks. KOIL_ADEX_ROF.OFF. Og så bruge din egen reviderende version med filnavnet KOIL_ADEX_JORGEN.BGL, ... eller hvad du nu vælger dit ADE "brugernavn" skal være (kan ændres under "Settings" > "Options")
John
SimNord
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Corrections

Noteret, John.

Det kører ellers derudaf, mine lister ser så meget bedre ud nu.

En gang imellem støder jeg på .txt filer i "Scenery" mapperne, og det ser ud som om de refererer til objekter. Hvad laver de .txt filer egentlig?

Jørgen
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Corrections

Det meste er nu rettet til, og tingene ser godt ud. Og scenerierne virker skam stadig, skulle jeg hilse og sige.

Et par spørgsmål:

Kan der være mere end en fil for en lufthavn der refererer til stednavnet? Jeg har kigget efter, men det ser ikke ud som om jeg kan finde nogen filer for de stednavne der nægter at rette sig til, i hvert fald ikke filer jeg kan åbne med ADE.

Og så nysgerrighedsspørgsmålet: de .txt filer jeg ser i nogle Scenery mapper, gør de egentlig noget som helst? De refererer til objekter og indeholder en masse tal....

Jørgen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Corrections

Den "rigtige" måde at ændre en lufthavns "stock data" attributter på (navn, region, altitude etc.) er at lave en "stub" i Scenery\World\Scenery.

Man kan lave denne "stub" med ADE, men det kræver et par krumspring hvis man kun vil ændre f.eks. navnet.

Se evt. her: http://www.fsdeveloper.com/forum/thread ... on.431146/

I den nyeste ADE beta kan man vist nok lave sin "stub" uden at være tvunget til at "flippe" altitude, men det har jeg ikke testet endnu, så jeg lægger ikke hovedet på blokken. :)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Corrections

Det ser ud som om Jon vil få fixet det problem med stubben - den tråd skal der holdes øje med!

Tak for tippet, JP.

Jørgen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Corrections

Bare glad for at hjælpe. :)

Det fine ved stub metoden er, at man kan ændre på alle lufthavne, både stock og addon. Lufthavne ændrer jo somme tider navn. Så længe stubben ligger i "World" er det dens data, der bliver brugt.
- Jens Peter "Penz" Pedersen

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests