Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Første FSX Blender eksperiment.

Image

Standard Skrydstrup-kaserneområde-elementbygning, model 0. Lavet i Blender, eksporteret med Blender2FSX toolkit.

Image
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Første FSX Blender eksperiment.

Tillykke! Det ser rigtig godt ud! Lyset i vinduerne om natten kunne måske godt have lidt mere variation. Man kan med fordel bruge virkelige billeder af oplyste vinduer. Det giver en meget realistisk effekt. Har du tidligere brugt Gmax - eller er dette din første erfaring med 3D-modellering?
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Første FSX Blender eksperiment.

Tak. Jeg har kun lavet et par ting i Gmax, f.eks. pedestalen til den F-16, der står på pind i Skrydstrup (med plakette og alt: http://www.fsonline.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=2216).

Og samme bygning, som her fra Blender, den lavede jeg først i Gmax.

Der er fordele og ulemper ved begge programmer - og begge har en super stejl indlæringskurve. Men dybest set er det jo det samme, man gør - nusler rundt med nogen meshes og textures. Så vidt jeg kan se, er FSX Game Pack dog stadig noget bedre gearet til den specielle opgave, det er at lave FSX objekter. Men det har så på den anden side også noget at gøre med, at Gmax er mere direkte rettet mod udviklere af "game assets" end Blender, som kan bruges til alt fra simpel modellering til animationsfilm.

Du har ret i det med vinduerne. :)

(Texturen er syntetisk - lavet efter opmåling af forhåndenværende fotos af bygninger fra kaserneområdet. Der er ikke en eneste pixel "ægte foto" i den.).
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Første FSX Blender eksperiment.

Den sidste Blender-kursusopgave, totalt urelateret til FS. :)

http://vidmg.photobucket.com/albums/v13 ... nkauhe.mp4
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Første FSX Blender eksperiment.

Nøj, det er flot! Både modellen og animationen. Ville dette kunne eksporteres og virke i FSX? Man får lyst til at gå over til Blender. Der er jo bl.a. også muligheden for ambient occlusion maps.
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Første FSX Blender eksperiment.

Nu spørger du allerede om meget mere, end jeg kan svare på ... :)

Animationen er en 288 frames lang keyframe-animation, så den burde kunne virke i FS også. Hvorvidt de "constraints", der er lagt på dele af kraftoverførslen (for at holde delene på plads i forhold til hinanden), kan "oversættes" til FS model-formatet, ved jeg ikke noget om. Daan fik det da til at virke meget godt med Fokkeren.

Man kan også lave bones-animation. En af opgaverne var en ret enkel svømmende haj, med bare ét bone. Men man kan sagtens lave flere.

Blender AO ved jeg så godt som ingen ting om, men det virker fint med Blenders renderer. Min lille tog-film er rendered med AO, alle materials er blot procedure-mats, ingen textures overhovedet.

Du kan da prøve at installere skidtet, og toolkittet, og se om du kan lide det. Det kan jo vise sig, at du hader UI'en og overhovedet ikke kan vænne dig til workflowet. Du har jo efterhånden en del flyvetimer i Gmax. ;)

Et hint kan jeg i hvert fald give: Blenders keyboard shortcuts er guld værd, de kan virkelig hjælpe én til at streamline arbejdsprocessen, det virker særdeles fint. Men der er MANGE af dem. Jeg kan kun huske ca. 10 procent endnu.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Første FSX Blender eksperiment.

Det kursus, jeg har fået lov at bruge lidt tid på, er PDF-lektionerne fra den gode hr. Hirsigs online begynderkursus (Tufts University, Boston.), som benhårdt selvstudium:

http://gryllus.net/Blender/3D.html

Han er en skidegod pædagog, han starter ved begyndelsen, og man får virkelig begreberne ind med skeer. Det har været en kompakt omgang, men sjov for det meste. :)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Første FSX Blender eksperiment.

Jeg bliver vist nødt til at accelerere mit Toveshøj-projekt lidt, et "hus man kan gå ind i" er da som skabt til en avatar. ;)
- Jens Peter "Penz" Pedersen

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 2 guests