kebi14
Posts: 73
Joined: 10 Dec 2012, 18:37
Contact: Send private message

Re: Billund X

Det ser fantastisk ud - John.


Hilsen
Knud
Attachments
car_cita_oyvd1.jpg
car_cita_oyvd1.jpg (1.19 MiB) Viewed 15851 times
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Billund X

Hvor lang er du i test fasen, er den ude i Beta test eller snakker vi stadigvæk alfa?
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Den er ikke klar til test endnu. Jeg er løbet end i nogle problemer med lyssystemet (approach- og bane-lys mv.) som jeg arbejder på at løse. Dét og et par andre ting skal jeg først være færdig med, før jeg sender den til betatest.
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

kebi14 wrote:Det ser fantastisk ud - John.


Hilsen
Knud

Tak Knud. Også flot maskine i smuk bemaling, du har stående der. :D Den skulle næsten have lov til at være den første til at sætte hjulene ned i "Billund X". :D
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Pyha. Det holdt hårdt! Jeg var ikke helt tilfreds med lysene i Billund, så jeg besluttede her på falderebet at lave et helt nyt custom approach- og banelys. Det er lavet med en ny teknik, hvor man manipulerer mipmaps i en texture for at få lysene til at vises på stor afstand. Det er altså hverken BGL_LIGHT, scasm eller effects, men simple polygoner med en texture. Lysene fungerer i både P3Dv3 og FSX, dog kun om natten. Jeg regner med at gøre det muligt som et alternativ at bruge "scasm"-lys, der er en type, der ligner default meget.

Image

Image
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Ps. Som FS-veteraner måske vil være klar over, daterer Scasm sig helt tilbage til FS 5.0, dvs. til 1993! Scasm blev "opfundet" af Manfred Moldenhauer. På hans hjemmeside er seneste "hot news" om FS 2002! Scasm bliver stadig brugt af div. udviklere, og jeg selv overvejer også at inkludere Scasm-lys i Billund X. Det virker nemlig også P3Dv3! For god ordens skyld skrev jeg til Manfred Moldenhauer og bad om lov til at bruge hans teknik. Jeg forventede ikke at få svar, da jeg havde på fornemmelsen at han forlængst har trukket sig tilbage fra FS-verdenen. Men sørme om ikke manden skrev venligt tilbage og gav sin tilladelse til at inkludere Scasm-kode i Billund. En lille hilsen fra en FS-pionér - og en tråd tilbage til fjerne FS-tider ...

http://scasm.de/

Hvis man ikke lige har fået fløjet så meget FS 5.0 den seneste tid og lidt har glemt, hvordan den ser ud, så er her et par billeder :-):

Image

Image

http://fshistory.simflight.com/fsh/index.htm
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Billund X

Labert lys du har fået bygget!
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Penz wrote:Labert lys du har fået bygget!

Tak. Hvert enkelt lys er en simpel Gmax "plane"-polygon med en texture på. Jeg er meget overrasket over, at man kan få lyset til at være synligt på meget stor afstand blot ved at gøre lyset i de sidste mipmaps lidt større. På samme måde kan man manipulere farverne på lysene, så de er forskellige alt afhængig af distancen til dem. Teknikken er vistnok opfundet af Holger Sandmann. Jeg vil måske skrive en lille tutorial på et tidspunkt.
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Billund X

John wrote:
Penz wrote:Labert lys du har fået bygget!

Tak. Hvert enklet lys er en simpel Gmax "plane"-polygon med en texture på. Jeg er meget overrasket over, at man kan få lyset til at være synligt på meget stor afstand blot ved at gøre lyset i de sidste mipmaps lidt større. På samme måde kan man manipulere farverne på lysene, så de er forskellige alt afhængig af distancen til dem. Teknikken er vistnok opfundet af Holger Sandmann. Jeg vil måske skrive en lille tutorial på et tidspunkt.
Det lyder umiddelbart ikke som verdens mest omstændelige teknik, det er da altid noget. Glæder mig meget til at se lysene i aktion. :)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Penz wrote:
John wrote:
Penz wrote:Labert lys du har fået bygget!

Tak. Hvert enklet lys er en simpel Gmax "plane"-polygon med en texture på. Jeg er meget overrasket over, at man kan få lyset til at være synligt på meget stor afstand blot ved at gøre lyset i de sidste mipmaps lidt større. På samme måde kan man manipulere farverne på lysene, så de er forskellige alt afhængig af distancen til dem. Teknikken er vistnok opfundet af Holger Sandmann. Jeg vil måske skrive en lille tutorial på et tidspunkt.
Det lyder umiddelbart ikke som verdens mest omstændelige teknik, det er da altid noget. Glæder mig meget til at se lysene i aktion. :)
Det er også ret simpelt at lave. Når først man har fundet ud af hvordan ... :D
John
SimNord
KAPTEJNLN
Posts: 280
Joined: 05 Feb 2011, 15:38
Contact: Send private message

Re: Billund X

Pyha. Det holdt hårdt! Jeg var ikke helt tilfreds med lysene i Billund, så jeg besluttede her på falderebet at lave et helt nyt custom approach- og banelys. Det er lavet med en ny teknik, hvor man manipulerer mipmaps i en texture for at få lysene til at vises på stor afstand. Det er altså hverken BGL_LIGHT, scasm eller effects, men simple polygoner med en texture. Lysene fungerer i både P3Dv3 og FSX, dog kun om natten. Jeg regner med at gøre det muligt som et alternativ at bruge "scasm"-lys, der er en type, der ligner default meget.
Er der noget der gør det ikke kunne bruges om dagen tænker jeg? fordi jeg ved nogle udviklere har via add-on manager mulighed for at sætte dem til hel døgnet hvis man ønsker, fordi jeg tror godt jeg ved du har begrænsningen af at lysene ikke tænder og slukker som default andet en gammel teknik anvendes, som måske ikke virker I P3D og derfor andre har valgt den mulighed.. Bare de dog opfandt et nyt lys system for lys I P3D der ville være mere realistisk som både gav mulighed for lys styrke og i de tilfælde en radio kanal kan bruges til mindre lufthavne at tænde lys..
Lars N.

whish you all a plesent flight
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Jeg har kigget lidt på FlyTampa EKCH, og det ser ud til, at de også bruger denne teknik med simple polygoner med en texture. Approach-lys i FlytampaEKCH virker ikke - og kan ikke tændes - om dagen og det tænder ikke ved dårlig sigtbarhed. Man har så vist muligheden for i stedet at bruge default lys, men jeg kan ikke finde den option i min Flytampa scenery-konfigurator.

Mine lys kan sådan set godt være tændt hele døgnet. Men de lyser meget svagt om dagen, desuden reagerer de dårligt på tåge om dagen.

Set ud fra et udvikler-synspunkt er lys i FSX/P3D lidt af et mareridt. Der er ikke nogle løsninger, der ikke har begrænsninger og problemer, især ikke hvis man vil understøtte begge platforme (+Steam Edition).

Det sidste nye er vist, at nogle er begyndt at bruge SODE til at kontrollere lys. Men hvilken teknik selve lysene i de tilfælde er lavet med, skal jeg ikke kunne sige.

Jeg vil inkludere et sæt "Scasm"-lys i Billund X og gøre det muligt at aktivere det i stedet for mit custom lys, selv om lysene så desværre ikke længere er placeret korrekt på 3D-modellerne. Scasm-lys virker ligesom default lys - med den vigtige detalje, at det også vises ovenpå custom FS2002 ground polygoner i FSX (hvilket stock FSX-lys ikke gør!) I P3D virker stock bane og approach-lys ovenpå FS2002 ground polygoner - overraskende nok!

Ja, det kunne være dejligt med et helt nyt lys/effect-system, der kan bruges i alle simulatorer.

Alternatvit, at Microsoft kom tilbage og satte en HELT NY STANDART for DET HELE med en HELT NY simulator :mrgreen:
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Billund X

Det kunne jo være rart at Dovetail lytter til denne diskussion om lys, så de kunne lave et helt nyt fra bunden, men men men, lad os nu se om der i det helet taget kommer en simulator fra dem. I mellemtiden kan vi så glæde os til Billund i den (forhåbentlige) nære fremtid. :-)
Chok
Posts: 64
Joined: 05 Jan 2016, 00:46
Contact: Send private message

Re: Billund X

John wrote: Alternatvit, at Microsoft kom tilbage og satte en HELT NY STANDART for DET HELE med en HELT NY simulator :mrgreen:
¨

P3D V4, fingers crossed !

De nye runway lights ser godt ud :)
Frederik Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Det er rigtigt. Jeg glemte Dovetail Games i skyndingen. Jeg håber også, at de kommer med en ny simulator - og at den bliver en succes, måske en ny start for os alle, både brugere og udviklere.
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Chok wrote:
John wrote: Alternatvit, at Microsoft kom tilbage og satte en HELT NY STANDART for DET HELE med en HELT NY simulator :mrgreen:
¨

P3D V4, fingers crossed !

De nye runway lights ser godt ud :)
Bliver spændende at følge udviklingen af P3D.

Tak. Glad for, at du synes om lysene :D
John
SimNord
KAPTEJNLN
Posts: 280
Joined: 05 Feb 2011, 15:38
Contact: Send private message

Re: Billund X

Tja jeg ved ikke rigtigt angående P3D v4 eller Dovetail Games.. Det er som jeg har sagt en del gange i gennem tiden, at version 3 af P3D burde have været 64bit, hvis de ønskede det men samtidig er jeg skeptisk over for 64 bit fordi hvis vi kigger på X-plane så er den også gået fra 32bit til 64bit og der ser du altså også OOM og den slags hvis ikke du har hukommelse nok selvfølgelig.. Det er det samme som Photoshop 64bit..

Nu er det blot et spørgsmål om hvor mange ram og så videre man har i maskine der afgør hvornår man løber tør.. Men jeg tror det er naivt at tro at P3D kan komme til at køre ret meget bedre for i realiteten vakler vi inden for hvad pc´en kan klare i forvejen, sådan som simulatoren er bygget op med CPU demand.. nogle add-ons prøver nu at belaste GPU men det gør P3D v3 allerede og ser ud til at skabe crash hvis ikke man har en stor GPU hukommelse, af hvad jeg har set på det seneste (grafik kort driver crash)..

Så det bliver nok ikke flyende som x-plane (10) har været det, andet end de giver flere options i selve simulatoren det er hvad de har fjernet fra X-plane 11 nu med det resultat at finjustering ikke er muligt for at få det til at køre bedst muligt baseret på den hardware man har.. Samtidig vil flere projekter få en opgraderings pris samt 2 versioner pga. forskellen i de filer der er til 32 bit og 64bit.

Set fra en udviklers synspunkt så er det ikke så ideelt, da flere simulatorer versioner skal tilpasses, det er måske ikke så stort et problem for lufthavns projekter som fly typer.. Så det kan blive dyrt for både udvikler og kunden som skal betale i sidste ende, samt at simulatoren er under konstant udvikling hvor FSX var nem i tidernes morgen at udvikle til, for det der virker i dag gør også om 5 år så længe du har simulatoren ;)

Sidst men ikke mindst vi har problematikken med P3D licensen som mange ikke engang må købe, samt vælger den rigtige.. Vi ser nogle store firmaer lokke folk til at købe den billige version trods det kun er til studerende på de akademiske uddannelser der er på listen i "EULA" og ikke studerende generelt.. Men i det hele taget... kontakter du dem og spørger så vil de ikke svare på hvad du kan i din situation for de kan godt bruge ens penge, men må jo hverken sælge den ene eller anden til dig pga. den aftale de har med Microsoft. Så der har vi problemet der gør det hele vakler igen..

Så har vi Dovetail Games de kom med flight school og det var der vidst ikke meget grin i, samt stadig det gamle bare i en 64bit version.. Men man kan ikke sige hvordan det bliver jeg tror bare ikke det bliver som folk håber, trods de har udskudt release og fik en kapital indsprøjtning af en kapitalfond, hvis jeg husker rigtigt her sidst på 2016.. Men jeg tror stadig det eneste der ville give en simulator der vil være god, er at starte forfra og anvende nye teknologier fra spil branchen, for intet kan skubbes uendeligt, vi skubber blot problemrene for an os og betaler og føler måske ikke det har det fulde potentiale som det kunne.. men kun fremtiden kan fortælle os..

John angående de lys jeg ved ikke hvordan det er i FlyTampa CPH, jeg tænkte på Magdenburg (EDBC) som jeg testede for "Captain7 / 29palms" men må indrømme jeg ikke lige ved teknikerne bag, det var blot der jeg så muligheden for lys 24/7 som man siger..
Lars N.

whish you all a plesent flight
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Billund X

Jeg har siddet og kigget lidt på de to runway light billeder, og jeg skal skynde mig at sige at jeg ikke selv er pilot, men jeg kan ikke forestille mig at lys er så klare og helt afgrænsede som på billederne. Jeg forestiller mig at man ikke kan se banelys, anflyvningslys etc fra lang afstand i real life, men hvad ved jeg ? :-) Så det er helt sikkert en god ide at lave to "versioner" af lys, så man selv kan vælge hvad man synes ligner bedst.

mvh Jørn
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Jlund wrote:Jeg har siddet og kigget lidt på de to runway light billeder, og jeg skal skynde mig at sige at jeg ikke selv er pilot, men jeg kan ikke forestille mig at lys er så klare og helt afgrænsede som på billederne. Jeg forestiller mig at man ikke kan se banelys, anflyvningslys etc fra lang afstand i real life, men hvad ved jeg ? :-) Så det er helt sikkert en god ide at lave to "versioner" af lys, så man selv kan vælge hvad man synes ligner bedst.

mvh Jørn
Du kan måske have ret. De er muligvis lidt for klare på afstand. Jeg vil prøve at justere dem lidt. Jeg er så heldig at have fået tilsendet en video af indflyvningen til EKBI, hvor man kan se lysene hele vejen ned. Det er i dagslys, hvor lysene synes mere gullige, men selv i dagslys er i hvert fald approach-lysene ret tydelige på afstand. Her er et screendump fra videoen:

Image
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Billund X

Ja, det ser af gode grunde, :-) mere naturligt ud hvis du kan lave dem lidt mere sløret og gule. Men uanset, så glæder vi os til resultatet.
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Jeg har kun et enkelt billede af stedet (og jeg har ikke selv været der), så jeg er ikke klar over, om dette er skudt helt ved siden af eller om det er spot(ter) on ...

Image

Image
John
SimNord
KAPTEJNLN
Posts: 280
Joined: 05 Feb 2011, 15:38
Contact: Send private message

Re: Billund X

Det er flat I forhold til virkeligheden, hvor det er lidt som en skrå høj der går op fra vejen så der hvor man kan holde er højere end vejen og når du kommer fra Billund og køre ud af går sådan skråt op ad I takt med vejen (det ser ud til at være tilfældet på første billede tror jeg), så vidt jeg husker det, men det er noget tid siden jeg selv har været der. Dog tror jeg det er svært at genskabe når FSX og P3D har flad bane så du får aldrig helt den samme effekt vil jeg tro, for hvis der blot er en høj vil det måske se lidt pudsigt ud fra banen når der ikke er buske og sådan som i virkeligheden til at falde lidt ind..

Angående Bane lyset så er det som jeg siger intensiteten i virkeligheden kan indstilles og det gør farven bliver mere eller mindre gul.. Her udover svinger det fra lufthavn til lufthavn alt efter hvad type lamper og pære de bruger.. Men hvor lang fra man kan se dem er svær at definere syntes jeg, men jo approach lysene ses på lang afstand trods jeg nu syntes det kan blive ret skarp på banen også fra min oplevelse i EKOD, hvor jeg en gang fløj hvor instruktøren bad tårnet om at tænde lyset på banen på fuld styrke, efter at have spurgt mig. Først ses de næsten ikke men det er pære der skal varmes op I det tilfælde, så det tager lige et øjeblik men så skal jeg ellers love for du ikke er i tvivl.. I Billund spurgte ham jeg kørte med den gang med Billund om han skulle få tårnet til at tænde bane lyset i forskellige intensiteter men jeg sagde nej fordi jeg ikke ville kunne genskabe det i simulatoren pga det aldrig er implementeret desværre. Det kunne være smart hvis simulatoren kunne bruge vejer rapporten til at bestemme intensiteten eller en indstilling via en menu til at styre det, men det vil nok kræve mere end hvad man I sidste ende vil lægge i det.. vi har nogle smarte ideer men ikke altid så brugbart..
Lars N.

whish you all a plesent flight
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Tak for tilbagemeldingen, Lars. Man kunne godt lave terrænet mere varieret i højden som du beskriver det, men det er bedst at holde dette område fladt af en hel masse gode designmæssige grunde.

Angånde lys, så er det nogle gode ideer, du kommer med. Men desværre er der mange begrænsninger i simulatorerne som de ser ud i dag. Måske engang i fremtiden, hvem ved.
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Jeg kan i øvrigt fortælle, at AFCAD til Billund X er revideret og "optimeret" af Johan Clausen.
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Billund X

Jeg synes du har ramt RIGTIGT fint, med spotterhøjen, og at mesh ikke passer helt, det er til at leve med. Og så tror jeg det er min lille grå Aygo du har med :-) :-)

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest