John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Real Denmark X - Zealand

De første preview-billeder af Real Denmark X - Zealand. Opløsningen er 1m/pixel, endnu ingen autogen. Farverne er ikke de endelige. Nordsjælland set fra ca. 4000 fod:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Ser spændende ud. Farverne er noget mere naturlige i forhold til NordJylland sceneriet, og vil helt sikker passe bedre til Ftx Global. Nok desværre ikke et scenery jeg vil købe, da EKCH er det eneste sted jeg flyver fra/til på Sjælland, og det ser rimeligt ud med FlyTampa's scenery. Men glæder mig til at se hvordan det skrider frem. Hvem ved, måske jeg ligefrem ændrer mening om det er et must have :-)
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Jeg synes, at farverne er mere "FTX" - hvorvidt det er "naturligt", må være et spørgsmål om perception. ORBX er meget glade for "lush green"! ;)

Det ser flot ud John, det må være et kolossalt arbejde at få de forskellige - og ret forskelligt eksponerede - dele af vort nationale ortofoto til at blive nogenlunde homogent, både hvad angår farvepalet og mætning/kontrast.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Real Denmark X - Zealand

Tak for feedback i forhold til farver mv. Jeg er meget interesseret i at høre, hvad folk synes om den side af sagen. Grundlæggende er udfordringen at få de blege forårs-ortofotos omskabt til noget, der ligner et dansk sommerlandskab. Som nævnt er dette ikke de endelige farver. De kan justeres hen ad vejen. Jeg er meget åben over for gode forslag til forbedringer. Så kom gerne med nogle konkrete bud. Mindre grønt? Mere blåt? Skal der være gule rapsmarker eller ej etc. :)
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Der er bestemt ikke noget galt med grønt, det er jo efter sigende godt for øjnene, og får da også landskabet til at se indbydende ud.

Indtil vi får live 24/7 ortho-scenery (hahaaaa!), vil det jo nok altid være et spørgsmål om at finde en god balance mellem autenticitet og æstetik.

Det første screenshot har vældigt mange fine og forskelligartede nuancer synes jeg! Måske er den grønne lige et par procent for mættet, selv efter ORBX-grøn standard. Et super-lille skvæt magenta skulle nok kunne tage toppen.

Og rapsmarker er skønne, man kan lande en Piper Cub i dem og blive helt væk! :mrgreen:
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Du skriver at farverne kan justeres , det får mig til at spørge om det via en patch / update også er muligt at få Nordjylland sceneriet til at ligne Sjælland i farver? Man kan altid diskutere hvad er mest naturligt, men jeg synes at Jyllands sceneriet er for "blegt skråstreg udvadsket på en eller anden måde. Måske jeg har vænnet mig til FTX Globals lidt over saturede farver, men det er sådan jeg gerne "ville" at DK ser ud fra oven :-)
Jeg er klar over at autogen bliver mest "default", men har du også planlagt custom landmarker, f.eks Kronborg, Farø broen,etc. etc?
mikced
Posts: 32
Joined: 08 Aug 2014, 09:44
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Synd att inte nästa region blev fortsättningen söderöver på Jylland. Hade varit trevligt med fotoscenery för Århus och framförallt Billund nu när flygplatsen är släppt :)

Mikael
kebi14
Posts: 73
Joined: 10 Dec 2012, 18:37
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Hej John.

Du sover sandelig ikke din tid væk...
Det bliver dejligt at få den del af Danmark med i Vidan - regi.
Også dejligt at du er så modtagelig for input fra os kunder.

Måske er det engang nævnt i dit oplæg - men er Bornholm / Lolland-Falster med i denne omgang.

Mvh
Knud
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Real Denmark X - Zealand

Jlund wrote:Du skriver at farverne kan justeres , det får mig til at spørge om det via en patch / update også er muligt at få Nordjylland sceneriet til at ligne Sjælland i farver? Man kan altid diskutere hvad er mest naturligt, men jeg synes at Jyllands sceneriet er for "blegt skråstreg udvadsket på en eller anden måde. Måske jeg har vænnet mig til FTX Globals lidt over saturede farver, men det er sådan jeg gerne "ville" at DK ser ud fra oven :-)
Jeg er klar over at autogen bliver mest "default", men har du også planlagt custom landmarker, f.eks Kronborg, Farø broen,etc. etc?
Jeg forstår dit ønske om en justering af farverne i Jutland North, især hvis du bruger FTX Global, som sceneryet ikke matcher så godt. Jeg kan ikke love, at jeg laver en opdatering, men jeg skal nok give det en seriøs overvejelse. Jeg kan bestemt se en pointe i at lave den. Om det kan komme til at ligne Sjælland er jeg lidt usikker på, men i hvert fald kan det justeres i farverne, så det bedre matcher det noget mørkere, grønne FTX Global.

Jeg har tænkt RDX som primært et foto-underlag beregnet for brugere, der foretrækker den form for scenery, ligesom det gamle DAN VFR, hvis du kender det (altså et photo real scenery som alternativ til landclass-baseret scenery med generiske textures såsom FTX Global og Denmark Map X). Jeg har ikke tænkt det som et "komplet" scenery med custom 3D-modeller af landmarks og custom autogen. Jeg kan sagtens se, at det kunne være interessant at have landmarks med, men det er et stort arbejde (for en lille enmands-virksomhed) for et landsdækkende scenery, og det er desværre ikke noget, jeg har planer om at inkludere.
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Real Denmark X - Zealand

kebi14 wrote:Hej John.

Du sover sandelig ikke din tid væk...
Det bliver dejligt at få den del af Danmark med i Vidan - regi.
Også dejligt at du er så modtagelig for input fra os kunder.

Måske er det engang nævnt i dit oplæg - men er Bornholm / Lolland-Falster med i denne omgang.

Mvh
Knud
Hej Knud

Jeg har ikke bestemt mig endeligt endnu mht. Lolland Falster og Bornholm. Foreløbigt er det planen at lave selve Sjælland, så må jeg senere se, om der skal følge nogle af de mindre øer med sammen med den.
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

John wrote:Jeg kan sagtens se, at det kunne være interessant at have landmarks med, men det er et stort arbejde (for en lille enmands-virksomhed) for et landsdækkende scenery, og det er desværre ikke noget, jeg har planer om at inkludere.
Jeg lever stadig i det spinkle håb at Kim, eller en anden af de gamle rotter fra DS, vil få pillet landmarks ud af "tingest", og moderniseret dem lidt, så de kan releases separat.

Men det er godt nok ved at være meget spinkelt, det håb.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Real Denmark X - Zealand

Penz wrote:
John wrote:Jeg kan sagtens se, at det kunne være interessant at have landmarks med, men det er et stort arbejde (for en lille enmands-virksomhed) for et landsdækkende scenery, og det er desværre ikke noget, jeg har planer om at inkludere.
Jeg lever stadig i det spinkle håb at Kim, eller en anden af de gamle rotter fra DS, vil få pillet landmarks ud af "tingest", og moderniseret dem lidt, så de kan releases separat.

Men det er godt nok ved at være meget spinkelt, det håb.
Ja, det kunne være fint. Men der er tilsyneladende ikke den store aktivitet blandt bidragyderne længere. Også svært at udvikle noget med et så centraliseret system som Tingest, når manden bag ikke har "tid" til FS. Jeg var selv bidragyder til DS i gamle dage, men jeg foretrækker nu den fleksibilitet det giver at være "solo".
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Apropos landmarks, så søgte jeg i Sketchup og der var flere 3D bygninger i DK. F.eks den tilsandede kirke. Er det muligt at lave sådan nogle til noget der kan placeres med Instant Scenery 3, og kræver det tilladelse fra "bygherren" først?
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Real Denmark X - Zealand

Jlund wrote:Apropos landmarks, så søgte jeg i Sketchup og der var flere 3D bygninger i DK. F.eks den tilsandede kirke. Er det muligt at lave sådan nogle til noget der kan placeres med Instant Scenery 3, og kræver det tilladelse fra "bygherren" først?
Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men det burde være muligt. Jeg har da i hvert fald set, at folk laver ting til FS i SketchUp på fsdeveloper.com. Du kan prøve at undersøge, hvilke muligheder der er. Men jeg vil anbefale, at du i alle tilfælde spørger om lov, hvis du bruger noget andre har lavet. ;)

Jeg har haft nogle overvejelser om at gøre det muligt for brugerne selv at komme med forslag og ønsker til placering af landmarks og andre 3D-objekter/bygninger (... sit eget hus måske ... ) i RDX. Det kunne være spændende at finde ud af, om det var noget folk kunne være interesseret i.
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Det har været lidt stille herinde, så for at det ikke helt går i stå, så kan jeg fortælle at jeg har læst FAQ i Sketchup, og der står tydeligt at modeller må frit bruges selv i payware produkter. Det må jo betyde at hvis man konverterer dem, så må de gerne bruges i flightsim sceneries. Så det var da en mulighed for at få lidt kendte landmarks med i RealDKX.
Er der slet ikke et par nye screenshots så vi kan se hvordan det skrider fremad?

mvh Jørn
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Real Denmark X - Zealand

Jlund wrote:Det har været lidt stille herinde, så for at det ikke helt går i stå, så kan jeg fortælle at jeg har læst FAQ i Sketchup, og der står tydeligt at modeller må frit bruges selv i payware produkter. Det må jo betyde at hvis man konverterer dem, så må de gerne bruges i flightsim sceneries. Så det var da en mulighed for at få lidt kendte landmarks med i RealDKX.
Er der slet ikke et par nye screenshots så vi kan se hvordan det skrider fremad?

mvh Jørn
Det varer nok lige lidt, før der er nye screenshots. Men det betyder ikke, at alting er gået i stå. Der bliver arbejdet på forskellige ting bag kulisserne :D

Spændende information, du har om Sketchup-modeller. Jeg kender ikke selv noget til det, men umiddelbart lyder det næsten for godt til at være sandt. Har du et link til licens-vilkårene?
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Så vidt jeg kan læse her https://help.sketchup.com/en/article/3000049 så skulle det være muligt at bruge objects fra 3D warehouse i andre programmer.

Her kan du se lidt af hvad der er tilgængelig for Danmark: https://3dwarehouse.sketchup.com/search ... Class=both
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

De "Terms of use" er da skrevet, så man nærmest skal være J. Cheever Loophole for at forstå dem!.

https://www.youtube.com/watch?v=G_Sy6oiJbEk

Jeg ville være forsigtig med at udlægge teksten, som om det er OK at bruge modellerne i publiceret FS-sammenhæng. Specielt klausulerne om "reverse engineering" af Warehouse-materialer synes at forhindre noget sådant; det er jo netop, hvad man gør, hvis man bruger et værktøj som f.eks. ModelconverterX til at lave FS modeller af Sketchup-modellerne.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Real Denmark X - Zealand

Jeg har kigget lidt på billederne af modellerne, og det ser for mig ud til, at der for nogles vedkommende er brugt Google Street View-billeder til textures. Det er så vidt jeg ved temmelig meget ulovligt i FS-sammenhæng.

F.eks. var det Drzewiecki Design's brug af Google Street View-billeder til bygnings-textures, der var årsagen til, at Aerosoft fjernede hans Bornholm-scenery.

Det komiske er, at man i sceneryet i flere tilfælde ligefrem kan se Google's foto-bil spejlet i vinduerne. Her et par eksempler fra havnen i Rønne, screendumps fra Google Street View øverst, Drzewiecki Design's model nederst:
Attachments
drzewiecki_design_bornholm_island_google_street_view01.jpg
drzewiecki_design_bornholm_island_google_street_view01.jpg (474.57 KiB) Viewed 16034 times
drzewiecki_design_bornholm_island_google_street_view03.jpg
drzewiecki_design_bornholm_island_google_street_view03.jpg (675.62 KiB) Viewed 16034 times
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Ja, det må have været svært for dem at bortforklare det. :-)
Ang. Sketchup modeller, så har du helt sikkert mere tjek på hvad man må og ikke må med dem, jeg synes blot at det flere gange ser ud som om at uanset om det er i andres produkter eller i payware ting, så er det OK. Men hvis man f.eks får modellens skaber's tilladelse er man vel på den sikre side?
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Real Denmark X - Zealand

Jlund wrote:Ja, det må have været svært for dem at bortforklare det. :-)
Ang. Sketchup modeller, så har du helt sikkert mere tjek på hvad man må og ikke må med dem, jeg synes blot at det flere gange ser ud som om at uanset om det er i andres produkter eller i payware ting, så er det OK. Men hvis man f.eks får modellens skaber's tilladelse er man vel på den sikre side?
Jeg kender som sagt ikke noget til Sketchup, så jeg ved ikke, hvad man må og ikke må. Men at spørge om lov hos den pågældende udvikler lyder under alle omstændigheder som en god idé. :D
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

En eller anden driftig person burde måske tage kontakt med Mogens Bregnbæk ... :shock:

https://3dwarehouse.sketchup.com/user.h ... ollections

Der er også andre ret store "collections", f.eks. en fantastisk masse Nakskov.

(Nej, jeg er ikke spor driftig selv, sowwy!).
- Jens Peter "Penz" Pedersen
LkfBw
Posts: 14
Joined: 08 Apr 2011, 16:17
Location: Store Heddinge, Denmark
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Hej John.

Det ser jo rigtig godt ud. Ikke fordi jeg vil gå dig i bedene, men må jeg spørge dig om hvilket program du bruger til at lave det fotorealistiske Zealand X. Tænker på sattelit fotos. Har både Sønderborg og Bornholm og de kører begge fint i P3D v4. Har også X-plane 11 og bruger flittigt Ortho4XP. Nemt og overskueligt at ha med at gøre. Men kan ikke finde noget tilsvarende program for P3D udover SBuilderX som jeg finder en anelse kryptisk.

På forhånd tak.

De bedste hilsner
Bo.
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Real Denmark X - Zealand

Tak. Glad for, at du synes om det :). Jeg bruger Geodatastyrelsens "orto_forår", Global Mapper, Photoshop og Resample Tool. Det er vist det hele. :D

Godt at høre, at Sønderborg og Bornholm virker fint i v4. Jeg installerer den nye sim en af de nærmeste dage og begynder at teste mine sceneries.

Ps. Det er ikke "satellit"-fotos. Det er fotos optaget fra fly af COWI, som gennem-flyver landet to gange om året, én gang om foråret og én gang om sommeren.
John
SimNord
LkfBw
Posts: 14
Joined: 08 Apr 2011, 16:17
Location: Store Heddinge, Denmark
Contact: Send private message

Re: Real Denmark X - Zealand

Har forøvrigt også lagt Bornholm ind i X-plane 11 med Fs2Xp. Også der var der succes dog undtagelse af RWY der mangler striber og tal. Men det kan klares. Tak for svar, John. Skønt at ha en dansk scenery-developer.

Hilsen
Bo

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests