Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Sketchup filer i P3D?

Hej John

Jeg har fundet forskellige poi (point of interest) i Sketcup warehouse 3D, f.eks Dybbøl mølle, forskellige kirker og slotte og fodbold stadions f.eks NRGI i Århus og FCM stadium i Herning.
Det er også lykkedes mig at konvertere dem til bgl filer, så ideen var at lave et Danmark POI's bibliotek til at placere i addons scenery, og have en Scenery og texture folder som så "bare" skal tilføjes i scenery i P3D. De .bgl filer der skal placeres i scenery dir er med forskellige navne, så det er fint, men i de forskellige texture filer (dds) er der en hel del der hedder det samme f.eks texture_0.dds, texture_1.dds osv.
Hvad gør jeg så? Skal der laves et seperat scenry til hver poi eller kan man omdøbe dds filerne (tvivler jeg på)?
Måske det er uden for dette forums område, men så må du gerne slette indlæget.

mvh Jørn
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Sketchup filer i P3D?

God idé med et dansk POI-scenery. Ja, du er nok mødt til at lave flere sceneries (hver med en Texture- og en Scenery-mappe) hvis der er textures, der har samme navne. Hvis du bare omdøber textures vil jeg tro, at du får problemer med modellerne. Ellers må du om muligt åbne hver enkelt model i Sketchup og re-assigne textures med de nye, mere model-specifikke navne, eksportere påny og kopilere til .bgl-format igen. Nu kender jeg ikke til Sketchup, men i Gmax er det en ret simpel proces. Men hvis du har mange modeller kan det selvfølgelig blive et omfattende arbejde.
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Sketchup filer i P3D?

Jeg var bange for at det ikke var så lige til, og at have f.eks 25-30 forskellige mapper i addon scenery, med blot en enkelt model i hver, synes jeg er spild af plads. Scenery.cfg'en kan hurtigt bliver uoverskuelig så. må overveje om jeg "gider" reassigne de forskellige textures og compile igen, som kan være et stort stykke arbejde, når man ikke er programmør :-) Prøvede at indsætte en enkelt model (Graceland Randers) i P3D og det virkede fint. men default orbx landclass passer ikke så hodt, så det ser "dumt" ud at den ligger i noget skov område. Men nu ved jeg i det mindste at det kan lade sig gøre.
Jeg ved der er en Dansk scenery udvikler der laver Jylland på et tidspunkt, så må vi se hvornår det bliver :-)
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Sketchup filer i P3D?

Det kan være, det kan laves med en smart mappe-struktur af en slags. Kan bare ikke lige se hvordan. Men måske er det mig, der er konservativ og vant til at lave tingene på en bestemt måde. :)
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Sketchup filer i P3D?

Det med, at det ser dumt ud med en enkelt fritstående model et sted, hvor omgivelserne ikke passer til, kan jeg godt følge. Jeg overvejde på et tidspunkt at lave en addon med danske kirker, men det ville på en måde også kræve mindst et lille stykke ortofoto underlag, flere modeller af nærliggende huse, måske hele landsbyer og byer, og så bliver det pludselig et større projekt.
John
SimNord
kebi14
Posts: 73
Joined: 10 Dec 2012, 18:37
Contact: Send private message

Re: Sketchup filer i P3D?

Hej Jørn

Når du har lavet din egen model i Sketchup og eksporteret den som *.DAE fil, så kan du hente den ind i Modelconverter X
og der omdøbe texture-navne til noget - der er unikt for din model.
Så istedet for standard texture1... så kalder du den for f.eks viking1

Gem den derefter som f.eks FSX *.mdl og du kan så placere din model og danne en *.bgl-fil.

Så kan du have flere bgl med tilhørende unike texture-navne i en Scenery/texture -mappe

Sådan har jeg anvendt det til nogle få bygninger.
MEN det er ikke en optimal måde at lave modeller på. De fylder meget og besværlig at ændre.
Selv mestrer jeg ikke GMAX -

Dog vældigt spændende at få det til at fungere.

mvh
Knud
Attachments
test.JPG
test.JPG (20.71 KiB) Viewed 6771 times
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Sketchup filer i P3D?

Jeg havde ikke tænkt på, at ModelCoverterX kan bruges til opgaven. Men selvfølgelig ... MCX er scenery-udviklerens Schweizerkniv :D
John
SimNord

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests