John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Microsoft er tilbage!

Den skulle være god nok. Microsoft vender tilbage til flightsim :o

https://www.xbox.com/en-US/games/micros ... -simulator

John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Image

Image

Image

Image
John
SimNord
KAPTEJNLN
Posts: 280
Joined: 05 Feb 2011, 15:38
Contact: Send private message

Re: Microsoft er tilbage!

bare lige for at holde det lidt up to date så er her en video med ingame action: https://www.youtube.com/watch?v=OmoG8jgdQvQ

Lars N.

whish you all a plesent flight
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

KAPTEJNLN wrote: 20 Oct 2019, 12:44 bare lige for at holde det lidt up to date så er her en video med ingame action: https://www.youtube.com/watch?v=OmoG8jgdQvQ

Yes. Det ser fantastisk ud. Der er meget at glæde sig til.

Der er også denne med teamet bag, der bl.a. fortæller, at FS2020 er baseret på FSX, hvilket er en god nyhed i forhold til kompabilitet. Man kan håbe, at det gamle scenery .mdl > .bgl format også er intakt, så det bliver forholdsvist nemt få add-ons med over i den nye sim.

John
SimNord
KAPTEJNLN
Posts: 280
Joined: 05 Feb 2011, 15:38
Contact: Send private message

Re: Microsoft er tilbage!

Jeg vil nu sige der både er fordele og ulemper ved at holde liv i de gamle koder, da det nogle gange udfordre udviklingen over tid, eller det kun bliver en overgang lige som P3D har prøvet på ved at annoncere og lade konsekvenserne gå online og foretag justeringer i sidste ende. for nogle gange er fornyelse vejen frem og ikke blive i fortidens begrænsninger.
Lars N.

whish you all a plesent flight
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Jeg er lidt nostalgisk anlagt, så jeg kan faktisk godt lide, at det er en fortsat evolution af den samme franchise. Der var FS98-kode i FS2000, FS2000-kode i FS2002, FS2002-kode i FS9, FS9-kode i FSX og FSX:SE- og FSX-kode i P3D :mrgreen:

Ikke mange spil kan præstere en version history som denne: :D

https://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft ... _Simulator
Attachments
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (196.45 KiB) Viewed 14274 times
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Her en video med et glimt af, hvordan København ser ud i den nye sim (3:13):



Set fra en scenery-udviklers perspektiv er MSFS2020 godt nyt. Med Bing-ortofotos, fotogrammetri og AI-bygninger og træer, er det ikke længere så nødvendigt et designe et stort område "rundt om" en lufthavn med photo scenery, autogen osv; man kan holde focus på selve lufthavnen/flyvepladsen, de små detaljer, alt det, der er sjovt at lave :-)
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Microsoft er tilbage!

Hej John

"Set fra en scenery-udviklers perspektiv er MSFS2020 godt nyt" Ja, det tænkte jeg også da jeg så hvad de skrev og sagde

"Initially, the SDK will offer the ability to author planes, sceneries and custom missions. For those with a preference for using FSX tools, SimConnect will be supported. We will also support additional modern standards like HTML for UI and glTF for 3D models."

Som du selv skriver, så må det gøre det lidt nemmere for dig at lave f.eks Kastrup når det "kun" er selve lufthavnen du skal koncentrere dig om, Men hvad betyder det for dine andre P3D scenerier som Aalborg, Billund osv? Vil det gøre det nemmere at konvertere dem til MSFS, eller kan de måske ligefrem bruges som de er? Der er ingen tvivl om at dine scenerier vil være mere detaljeret end dem der kommer med MSFS, for jeg kan ikke forestille mig at de laver custom lufthavne (måske bortset fra Kastrup) i Danmark?

Jeg er rimelig (læs: meget) imponeret over den nye Sim, bortset fra de photogrammetry byer og især træer de viser hvis man vil flyve sightseeing, altså low level. DET ser ikke godt ud, men ellers er det imponerende hvad de har gang i.
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Det er nok lidt for tidligt at sige noget om, hvor let eller svært det bliver at få eksisterende sceneries over i den nye sim, men da den angiveligt bygger på FSX har jeg et håb om, at det bliver forholdsvist nemt. SDK'en (Software Development Kit) skulle blive frigivet allerede inden nytår - så bliver alle meget klogere :-)

Jeg må indrømme, at jeg er meget begejstret over udsigten til, at der kommer photo scenery i god kvalitet som default terræn kombineret med nogenlunde præcist fotogrammetri + AI-bygninger, hvor der er ikke er fotogrammetri. Når det er på plads, kan man koncentrere sig om at lave et lille lokalt område - lufthavn/flyveplads - i meget høj detaljereingsgrad, hvilket jeg synes er det sjoveste ved scenery-udvikling.

Ja, jeg havde netop MSFS2020 i tankerne, da jeg besluttede at lave EKCH. Det bliver formentlig et "airport only"-scenery, da det ser ud til at "omgivelserne" ser fornuftige ud i simmen som standart.

Men du har ret, set tæt på, er fotogrammetri-bygningerne ikke altid så kønne. Man kan håbe, at der løbende sker en forbedring af teknikken.

Man kan allerede nu tage en "flyvetur" over København med Windows Maps. Det er formentlig sådan det kommer til at se ud i simmen:

https://www.microsoft.com/en-us/p/windo ... verviewtab

Dér hvor der ikke er fotogrammetri, kommer der AI-bygninger.
Attachments
windows_maps_cph.jpg
windows_maps_cph.jpg (1.83 MiB) Viewed 13900 times
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Det bliver bedre og bedre, ser ud til, at der er sæsonvariation i den nye sim :-)



I forhold til scenery-udvikling, håber jeg på, at "conditional display" kommer tilbage (det blev fjernet i FSX) så det ikke længere er nødvendigt for udviklere at lave egne "season change" tools, og så man kan lave brugerstyrede animationer mv. uden at bruge SODE eller andre "hacks" :-)
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Microsoft er tilbage!

Den nye video er ret imponerende (som de andre også er), og nu er jeg ikke sikker på hvad "conditional display" egentlig gør, men betyder det at at der også kommer sne på bygninger, køretøjer, runways etc i f.eks Billund og Aalborg, UDEN du skal programmere det ind i sceneriet?
Jeg ved ikke om du må svare på det, men er du Alpha tester? Jeg håber jeg kommer gennem nåleøjet til Alpha 2 (selv om chancen er lille)

mvh Jørn
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Jeg er ikke beta-tester, desværre. Jeg har søgt, men har ikke hørt noget fra Microsoft om betatest. Jeg har kun fået lidt information om muligheden for at få SDK'en.

Jeg har ikke underskrevet en NDA, så det må jeg godt sige :D

Conditional display er et ret bredt begreb. I forhold til scenery-udvikling betyder det bl.a. at man - når man laver en model af en bygning i et 3D-program, f.eks. kan angive, at en vinter-texture med sne på taget skal vises, når det er vinter i simmen. Det er ikke muligt i dag, hvis man bruger standart udviklings-værktøjerne.

Man skal som udvikler selv lave et eksternt program som manuelt kopierer sommer- og vinter-textures frem og tilbage i Texture-mappen. Det er derfor, man har set alle disse "season change tools" til FSX og P3D.

Det samme gælder f.eks. animationer. Man kunne tidligere (i FS9) få en animation til at køre, hvis f.eks brugeren satte radioen til en bestemt frekvens, eller befandt sin indenfor en vis afstand.

Hvis man har denne mulighed i et FSX eller P3D scenery, er det enten lavet med FS9-SDK eller SODE, som jo mere eller mindre er "opfundet", netop fordi Aces fjernede conditional display fra FSX.

Så conditional display kan oversættes til: Vis ("display") denne texture eller denne animation, hvis en bestemt betingelse ("condition") er opfyldt.
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Med Gmax (konfigureret til at bruge FSX-SDK'en) som eksempel, så mangler man et sted, hvor man kan angive sæson-textures. Det har været et problem for alle scenery
-udviklere, og som sagt forklaringen på de mange eksterne "season change"-tools.
fsx_gmax_conditional_display.jpg
fsx_gmax_conditional_display.jpg (390.11 KiB) Viewed 13305 times
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Microsoft er tilbage!

Tak, så blev jeg en del klogere på hvordan Conditional display fungerer. Når nu de viser vinter textures der langsomt bygges op, så kan jeg ikke forestille mig andet end de inkluderer det i SDK'en ( det vil være tosset andet) og det vil jo give jer udviklere nogle helt nye muligheder, så det kan kun blive godt :-)
Jeg er godt nok spændt på når SDK'en bliver frigivet (Marts?) ikke fordi jeg selv kan bruge det til noget, men så kan vi få en ide om P3D sceneries og fly kan konverteres forholdsvis let, eller I skal starte helt forfra.
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Så vidt jeg har forstået, skulle SDK'en blive frigivet midt i januar :-)
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Microsoft er tilbage!

Der står late January og late february blot Update mht SDK'en i deres Development Roadmap og mener det blev nævnt et eller andet sted at final SDK først kom midt i Marts. Håber jeg tager fejl :-)
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Microsoft er tilbage!

Har du stadigvæk ikke hørt noget ang. SDK'en? De skriver jo i deres nyeste update:

We are still in the process of rolling out SDK access to all of our partners. If you’ve not yet received access, hang in there as we are working to get everyone added as quickly as possible.

Currently, we’ve got over 30 partners with access to the SDK

Så jeg håber da at du er blandt de 30, eller du bliver tilføjet snart.

mvh Jørn

BTW. Var lige inde og kigge på Dansim.dk og det ser ikke ud til at der er den store aktivitet derinde, desværre. Tiden er nok løbet fra desiderede flightsim grupper og rykket over på FB og Avsim.
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Jo, jeg har omsider fået mail fra Microsoft, som har lovet mig adgang til alpha SDK'en. Hvornår det bliver, ved jeg dog ikke. Men dejligt at få denne besked: Creators are an important part of our development process. We are incredibly excited to partner with you on the next generation of Microsoft Flight Simulator! ( Jeg har ikke underskrevet en NDA, så det må jeg vist godt sige :-) )

Det er rigtigt, at der ikke er så meget aktivitet på dansim.dk, og det er muligt, at tiden er løbet fra den slags fora/websites. Jeg har tidligere efterlyst bidragydere/skribenter/adm., og det gør jeg sådan set stadig - så hvis nogen har lyst ... Selv vil jeg helst koncentrere mig om scenery-design :-)

Men avsim.com er jo netop et eksempel på, at ikke al aktivitet er på Facebook ... Det er et gammeldags message board som i halvfemserne :shock:
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Microsoft er tilbage!

Det er en god nyhed at du snart får SDK'en, så er det jo spændende om den også er underlagt en striks NDA, eller om du må fortælle hvad det betyder for dine scenerier.

Jeg har selv opgivet at komme med i Alphaen, selv om jeg har registreret for længe siden, men ser ud til at min DxDiag er slettet, og selv om jeg uploader den igen, så tror jeg , jeg ryger bag i køen igen. Så jeg må væbne mig med tålmodighed til den bliver udgivet, forhåbentlig i år, men who knows.
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Det spændende bliver, om det nuværende scenery-model-format er bibevaret fra FSX (som den nye sim bygger på), altså mdl-formatet > .bgl, som er organiseret i et scenery library-hieraki som er lagret lokalt hos brugeren (mens det øvrige er streamet fra serverne). Hvis det er tilfældet, og der er bagudkompatibilitet, er det måske pimært et spørgsmål om at lave nye installere til de nuværende FSX-produkter. Det vil i givet fald være en god nyhed for mange add-on-udviklere. Så er der selvfølgelig en hel masse nye design-features/teknikker/materials mv. som man kan udbytte hen ad vejen :-)

Giv ikke op i forhold til Alpha'en. Så vidt jeg forstår, sender de stadig invitationer ud.
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Microsoft er tilbage!

Jeg går ud fra at når du får SDK'en at det er ensbetydende med at du også får Alphaen. Så bliver det jo spændende for dig at se de danske lufthavne som du har lavet, hvordam Asobo og Azure ai har fortolket dem. Men ingen tvivl om at dine scenerier vil være en klar forbedring, så lad os håbe de bliver nemme at konvertere.
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Ja, jeg går ud fra, at jeg sammen med SDK-alphaen, også får adgang til selve simmen, så jeg kan teste add-ons mv. Men det vil vise sig. Forhåbentlig snart :-)
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!



Wow!

Hvis man ser bort fra alle de fantastiske forbedringer, så er alt (næsten) ved det gamle. Tusindvis af generiske, men nogenlunde realistisk lufthavne, nogle få der er lavet meget detaljerede og enkelte ikoniske "håndlavede" lufthavne.

Så det giver stadig mening for freeware- og payware-udviklere at snedkerere deres lokale lufhavn.

... tilbage til værkstedet :mrgreen:
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Microsoft er tilbage!

Det ser ud til i videoen at vi selv (eller måske kun developers,, det kan jeg ikke rigtigt gennemskue) får nemt ved at placere ojects og f.eks animerede ground crew. Håer det er noget vi alle kan bruge, og hvis så MS gør det muligt at bruge deres libraries, OG gør det muligt at dele det, så kan der nemt blive forbedrede default scenerier. Men der vil altid være plads til prof. udgivelser som f.eks dine lufthavne, så happy times ahead :-)
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Microsoft er tilbage!

Ja, det ser ud til, at der er et placeringsværktøj i stil med SimDirector i P3D, og så endda lidt mere avanceret end det. Jeg har ikke nogen viden om det, men jeg kunne forestille mig, at det bliver tilgængeligt for alle. FSX har jo også en hele værktøjskasse med indbyggede tools som er tilgængelig for enhver, bl.a. Object Placement Tool :-)
John
SimNord

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 3 guests