Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Nyt til P3D?

Jeg kan se du har travlt med at konvertere dine sceneries til XP11. Men har du noget nyt i støbe skeen til P3D?
Jeg kan bare ikke blive hooked på XP11, så ser frem til hvad du finder på til P3D, Hvad med et True Earth scenery af hele Danmark, sikkert en umulig opgave, men ville være et sikkert køb for mig :-)

mvh Jørn
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Nyt til P3D?

Til FSX/P3D (forhåbentlig også til den nye Microsoft Flight Simulator): Aarhus EKAH i en ny, up-to-date version, måske Roskilde, lidt afhængig af, om jeg kan få gode billeder.

Det kunne være fantastisk med et True Earth-lignende scenery til hele Danmark, men det overstiger nok, hvad jeg kan lave som enmandsfirma. Et mere basic ortofotoscenery er mere realistisk, og det er jeg jo også i gang med - selv om det, indrømmet, går m-e-g-e-t langsomt.

Lige mht. photoscenery, er der en lille positiv nyhed, da Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (det hedder de altså ... :mrgreen: ) har frigivet SOMMER-ortofotos til fri brug, også kommercielt brug. Ganske vist er det kun nogle gamle "årgange", nyeste er 2008, men det er et skridt fremad:

https://kortforsyningen.dk/indhold/hist ... rortofotos

Hidtil har det kun været de kedelige (i farverne) forårs-ortofotos, der var frit tilgængelige. Jeg har tidligere lavet lidt lobbyarbejde for at få frigivet alle sommer-ortofotos, men har ikke mødt den store lydhørhed. Håber at frigivelsen af nye sommer-billeder er tegn på en ændret holding hos styrelsen.
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Nyt til P3D?

Opdateret ortofotos er bestemt ert skridt i den rigtige retning. Skamligt dog at de er helt tilbage fra 2008, der er jo sket en masse nyt i DK på 11 år, men det er en god begyndelse..
Det er altid umuligt at gøre alle tilfredse, og personligt kunne jeg sagtens tænke mig andre lufthavne (Karup & Stauninig) i stedet for Roskilde og Århus, men de tiltaler helt sikkert et bredt publikum, så pøj pøj med dem.

mvh Jørn.
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Nyt til P3D?

Ja, udover at der er sket meget i DK siden 2008, så er billedkvalitetet i sagens natur også meget bedre på de nyeste sommer-ortofotos. En af hovedpointerne med at gøre de offentlige data "Frie" (det omfatter alle mulige former for geografisk data for hele landet, "big data" i virkeligheden),er, at de skal være frit tilgængelige for virksomheder, så de kan skabe produkter og omsætning, lave apps og hvad man nu kan bruge store mængder geografiske data til. Det er jo lige mig :? Men af en eller anden grund må man kun bruge luftfotos taget om foråret. Billeder taget to måneder senere koster kassen. Det er uforståeligt og absurd.
I I Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering er det vores ambition, at data nu og i fremtiden skal være en væsentlig driver i innovationen af det danske samfund, så vi får en moderne og effektiv offentlig sektor, og så vi giver virksomhederne mulighed for at udnytte data til nye vækstmuligheder. Derfor arbejder vi hele tiden på, at data af høj kvalitet er nemme at få fat i og nemme at bruge
De frie data skaber værdi hos dem, der bruger dem. Det sker oftest ved, at vores data kombineres og bruges sammen med andre data i alt fra brancheanalyser til klimatilpasningsindsatser. Det giver nye indsigter, effektiviseringsgevinster og gør det nemmere for virksomhederne at udvikle nye digitale løsninger og produkter.
https://sdfe.dk/data-skaber-vaerdi/sdfe ... oesninger/
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Nyt til P3D?

Men for at vende tilbage til lufthavnene, så er Aarhus EKAH den eneste, der ligger fast. Jeg har allerede været på besøg og tage nye billeder, og jeg glæder mig til at komme i gang for alvor. Det kunne også være sjovt at lave den nye Aarhus Airport ved Thomasminde (som vi ikke måtte få for EU), men det bliver jo i så fald en fiktiv lufthavn :D. Men så kan jeg jo selv bestemme, hvordan den skal se ud :D Stauning kunne også være rigtig spændende at lave.
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Nyt til P3D?

Jeg var ikke klar over at det va EU der satte en stopper for Thomasminde lufthavnen, men det er så første gang jeg synes at EU har taget en fornuftig beslutning .Man bør jo se om der nu også er en fornuftig grund til at bygge en lufthavn der og det kan jeg ikke se der er. Billund vil altid være den foretrukne i Jylland både for Tyskere og for resten af Jylland/Fyn. Hverken Karup, Aalborg eller Tirstrup er istand til at tiltrække tistrækkelig med business og Charter gæster til at blive interessant , ellers ville vi jo nok se nogle flere selskabersatse på dem.
Men det var så en helt uvedkommende række bemærkninger fra mig :-) Og uden relation til P3D scenerier :-)
Er spændt på at se diin nye udgave af Tirstrup, selvom jeg aldrig har været der og kan se om det nu også er korrekt, men det plejer alt det du laver jo at være :-)
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Nyt til P3D?

Det er gamle, kendte argumenter mod en ny lufthavn ved Thomasminde.

Problemet med dem, synes jeg, er, at den "negative" analyse ligesom tager udgangspunkt i den nuværende situation med Tirstrup beliggende langt ude på Djursland.

Som du f.eks. selv skriver: Hverken Karup, Aalborg eller Tirstrup er istand til at tiltrække tistrækkelig med business og Charter gæster til at blive interessant

Men forestil dig det nye:

Tirstrup er lukket og omdannet til fyrværkeridepoter og træningsområde for hjemmeværnet og politiet.

Der ligger en splinterny, topmoderne, international lufthavn ved Thomasminde 13 små km. nord for Rådhuspladsen i Aarhus.

Aarhussianerne skal bare en lille tur op ad Randersvej, og man er ved terminalen. Resten af Østjylland kan tage bussen fra Randers, toget fra Silkeborg, letbanen fra Grenaa, motorvejen fra Herning osv. osv.

Det vil blive så meget lettere for så mange mennesker at komme ud at flyve.

EKBI, EKYT og EKKA, alle får de konkurrence som de aldrig har set før.

Men netop dét med konkurrence var en af grundene til, at EU spændte ben til sidst. For det først mente de, at Jylland er godt nok dækket ind med lufthavne, for det andet er der mindre end 100 km. til den nærmest konkurrerende lufthavn, hvilket åbenbart er grænsen for, hvornår man må give offentlig støtte.

Det viste sig at være svaret på det spørgmål kampagnefolkene stillede i videoen i 2012: Hvorfor må vi ikke komme ud at flyve? Vi må ikke for EU.

John
SimNord

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests