John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Billund X

Min næste udgivelse i serien af danske lufthavne vil blive Billund Lufthavn EKBI, BLL. Titlen bliver Billund X. Sceneryet bliver til FSX, FSX:SE og P3D.

Jeg vil bruge denne tråd til at holde dig orienteret om udviklingen. Når mit Samsø-scenery er udgivet vil jeg sideløbende arbejde på Billund X og mit landsdækkende photo scenery. Jeg håber at have de første preview-billeder af Billund X klar inden alt for længe.

Du er meget velkommen til at stille spørgsmål og komme med forslag og ønsker til scenery'et her i tråden. Hvis du har billeder fra EKBI eller nærmeste omegn som du tror kunne være relevante, er du også velkommen til at sende den til mig eller uploade dem til forummet.

Her et billede fra min foto-tur i onsdags til EKBI (reduceret størrelse):

Image
John
SimNord
Copilot767
Posts: 20
Joined: 06 Sep 2015, 14:55
Contact: Send private message

Re: Billund X

Hej..
vil starte med at sige, FANTASTISK at I har valgt at designe Billund. Har brugt Aerofiles gennem nogle år, men synes den
har manglet omgivelserne.
Jeg flyver ca 3 FSX flyvninger om ugen fra Billund og retur igen.
Alle charterflyvninger med min A321 Thomas Cook fra Aerosoft.
Hvordan mht omgivelserne, vil vi få Legoland med og især udsigtstårnet for at få noget fornemmelse af, at vi virkelig er i Billund. Og mere enviroment som taxabussen kører rundt på p området.
Ser virkelig frem til jeres projekt.
Og håber vi får fornemmelsen af Billund og omegn og charterferie stemning helt ind under huden☺

Christian
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Hej Christian,

Hele lufthavnen, dvs. alt indenfor hegnet, bygninger, hangarer, mv., vil naturligvis være med. Nu har jeg travet lufthavnen tynd og taget billeder af det hele, så det vil være synd at udelade noget ... ;). Det er min plan, at det skal være et scenery i stil med mit Bornholm X scenery, hvor Rønne by jo også er med. Så Billund by skal også med (selv om den selvfølgelig vil blive lidt "standardiseret"). De store parkeringspladsområder og Lalandia kommer selvfølgelig også med. Mht. Legoland kan jeg ikke love noget endnu, men jeg vil rigtig gerne have det med. Som du kan se her var jeg også forbi indgangen til Legoland på min foto-tur i onsdags:

Image
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Copilot767 wrote:Og mere enviroment som taxabussen kører rundt på p området.
Med "taxabussen", mener du så de gratis shuttlebusser, som kører mellem parkeringspladserne og terminalen? Altså de her:

Image
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Billund X

Aerofiles barsler også med en "Billund reloaded", der bliver ikke mangel på EKBI scenery! Og det er da en god ting. :)

Alle de nuværende/fremtidige projekter er superinteressante, spændende at følge!
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Copilot767
Posts: 20
Joined: 06 Sep 2015, 14:55
Contact: Send private message

Re: Billund X

Netop de gule smutte busser, at se dem bevæge sig rundt.
Og en masse masse masse biler på p pladserne, for at give lufthavnen den rigtige feriestemning, som jeg altid forbinder den med.
Hvad med evt moving people ved ind og udgang til terminalen?
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

"smuttebusser", sjovt udtryk :D Animation af busser og andre køretøjer kan jeg godt lave så de følger bestemte ruter. Biler på parkeringspladserne skal der også nok komme, men der skal også tages hensyn til fps og performance, så antallet skal trods alt begrænses. Animerede (!) mennesker er en god idé, men jeg kan ikke love at det bliver til noget.
John
SimNord
Copilot767
Posts: 20
Joined: 06 Sep 2015, 14:55
Contact: Send private message

Re: Billund X

Ser med stor spænding frem til produktet
Taler vi et halvt år eller mere?
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Copilot767 wrote:Ser med stor spænding frem til produktet
Taler vi et halvt år eller mere?
Håber det kommer til at leve op til dine forventninger. Jeg kan ikke sige noget om, hvornår det er færdigt, desværre. Det er for tidligt i processen til, at jeg kan komme med estimater for det.
John
SimNord
Copilot767
Posts: 20
Joined: 06 Sep 2015, 14:55
Contact: Send private message

Re: Billund X

Hvis du får brug for Beta testere, vil jeg gerne
hjælpe til.
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Copilot767 wrote:Hvis du får brug for Beta testere, vil jeg gerne
hjælpe til.
Det gør jeg på et tidspunkt. Tak for det, jeg skal huske det.
John
SimNord
BCS3844
Posts: 9
Joined: 23 Sep 2015, 14:38
Location: Vejle, Denmark
Contact: Send private message

Re: Billund X

Hej John!

Super spændende projekt du er igang med, jeg tror at der er rigtig mange der vil blive glade for dit scenery af Billund, både nationalt og internationalt.
Jeg flyver også, som nævnt fra andre brugere på forumet, rigtig meget fra Billund. Så jeg synes det er super fedt at der bliver lavet en ny version af den.

Jeg arbejder selv ude i lufthavnen ved DHL Aviation, som noget der hedder Airside Agent, dvs. at jeg står for at tingene ved flyet køre som de skal, derfor er jeg selvfølgelig lidt nysgerrig efter at vide hvordan det bliver derover.

Har du fundet ud af hvordan det kommer til at bliver på Cargo Site? (Southern Appron).
Vil du have static planes til at stå der? Her tænker jeg selvfølgelig på UPS (SAAB 2000), TNT (Bae146/B73F) og DHL(B752SF) flyene der befinder sig på rampen i dagstimerne?
Og kan man evt. lave så de køretøjer der egentligt køre rundt derover bevæger sig rundt?

På forhånd tak for dit svar :-)
Med venlig hilsen / Best Regards

Image
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

BCS3844 wrote:Hej John!

Super spændende projekt du er igang med, jeg tror at der er rigtig mange der vil blive glade for dit scenery af Billund, både nationalt og internationalt.
Jeg flyver også, som nævnt fra andre brugere på forumet, rigtig meget fra Billund. Så jeg synes det er super fedt at der bliver lavet en ny version af den.

Jeg arbejder selv ude i lufthavnen ved DHL Aviation, som noget der hedder Airside Agent, dvs. at jeg står for at tingene ved flyet køre som de skal, derfor er jeg selvfølgelig lidt nysgerrig efter at vide hvordan det bliver derover.

Har du fundet ud af hvordan det kommer til at bliver på Cargo Site? (Southern Appron).
Vil du have static planes til at stå der? Her tænker jeg selvfølgelig på UPS (SAAB 2000), TNT (Bae146/B73F) og DHL(B752SF) flyene der befinder sig på rampen i dagstimerne?
Og kan man evt. lave så de køretøjer der egentligt køre rundt derover bevæger sig rundt?

På forhånd tak for dit svar :-)
Hej Alexander

Det bliver rigtigt sjovt at komme i gang for alvor! Nu hvor Samsø er skudt af sted, kan jeg koncentrere mig mere om Billund. Jeg glæder mig til at vise dig de første 3D-modeller!

Jeg fik rigtig gode billeder af hele Cargo-området (og GA-området også), da jeg besøgte lufthavnen, så det skal nok blive flot! Ang. statiske fly, så har jeg ikke besluttet endnu, hvordan jeg vil gribe den side af sagen an. Men fly skal der nok komme.
John
SimNord
mikced
Posts: 32
Joined: 08 Aug 2014, 09:44
Contact: Send private message

Re: Billund X

Om fu väljer att inkludera static aircraft så vore det fint om det fanns möjlighet för användaren att välja bort detta. Personligen ogillar jag static aircraft och föredrar i stället egen rörlig AI trafik som World Of AI, Ultimate Traffic med flera.

Tack

Mikael
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Ved første øjekast bare et stort skrummel af en bygning ... Men hey, hvad er nu det? Det er jo Billund EKBI!

Yes, de allerførste billeder af Billund X. I høj grad work-in-progress ...

Image

Image

Image

Image
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Billund X

Fantastiske første billeder af Billund projektet, hvis det er standarden så kan jeg næsten ikke vente med at se resten :-) Jeg ved slet ikke om det er muligt, men kan portene åbnes/lukkes evt. med en bestemt frekvens på radioen?

mvh Jørn
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Tak for din kommentar, Jørn. Jeg er glad for, at du kan lide billederne! Hvad angår brugerstyret animation, så er det en lidt kompliceret affære. Som modellen er nu, er portene statiske og de kan ikke åbnes og lukkes (som tilfældet er i f.eks. Sønderborg EKSB). I FSX kan man godt have modeller med brugerstyret animation, hvor man f.eks. åbner og lukker porte med en radiofrekvens. Men det kræver, at man bruger en gammel FS9 SDK-teknik, når man designer modellen. Det er ikke noget problem i FSX. Men det er det til gengæld i P3D, som ikke bryder sig om ting lavet med FS9 SDK (modellerne vises ganske enkelt ikke!) Nu er der så kommet en helt nu version af P3D. Det kan godt være, at det ændrer lidt på tingene. Jeg er først nu ved at sætte mig ind i den nye P3D SDK. Det korte af det lange, er, at jeg ikke endnu kan svare på, om portene bliver med animation eller ej. Stay tuned!
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Sådan ser det ud i Sønderborg EKSB:

John
SimNord
BCS3844
Posts: 9
Joined: 23 Sep 2015, 14:38
Location: Vejle, Denmark
Contact: Send private message

Re: Billund X

Hej John,

Super fede billeder, glæder mig til at se endnu mere!

På forhånd, vil jeg gerne beklage den dårlige billedekvalitet jeg har fået taget. Men havde ikke tiden til at gå tættere på.
Jeg kunne ikke undgå forleden at se ved den yderste hangar mod vest, at DAT har fået påsat deres logo lige over portene. "se vedhæftede billede".

Samtidig kan jeg oplyse at Sunair/British Airways, er rykket ind i hangaren ved siden af.

God dag :-)
Attachments
image1.JPG
image1.JPG (651.35 KiB) Viewed 27124 times
Med venlig hilsen / Best Regards

Image
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Ok, tak for informationen. Det er nyt for mig. Jeg bemærkede godt, at DAT var til stede, da jeg besøgte lufthavnen d. 2. september, men der var ikke nogle skilte endnu på det tidspunkt. Har du mulighed for at tage et billede af skiltene inde fra lufthavnen, eller blot et lidt mere tydeligt ét ude fra?

Sådan så der ud, da jeg var der:

Image
John
SimNord
BCS3844
Posts: 9
Joined: 23 Sep 2015, 14:38
Location: Vejle, Denmark
Contact: Send private message

Re: Billund X

Jeg ser lige på det imorgen, der er blevet for mørkt nu! :-)
Med venlig hilsen / Best Regards

Image
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Alletiders, tusind tak for det. Men det haster nu ikke. Men det kunne være fint at se, hvordan de ser ud.
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Billund X

Hvordan griber du egentligt sådan et projekt an? Jeg tænker på om du gør det i en bestemt rækkefølge f.eks nordsiden med hangarer, terminal og brandstation derefter syd aprons osv. Eller tager du alle hangarer først som jeg går ud fra er nemmere at lave end terminalen,? Som sagt har jeg overhovedet ingen ide om hvordan scenery designere tænker og kreerer sådan et mega projekt. Kunne være sjovt hvis du vil indvie os lidt i det rent praktiske og også gerne hvilke programmer du bruger?
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Billund X

Jlund wrote:Hvordan griber du egentligt sådan et projekt an? Jeg tænker på om du gør det i en bestemt rækkefølge f.eks nordsiden med hangarer, terminal og brandstation derefter syd aprons osv. Eller tager du alle hangarer først som jeg går ud fra er nemmere at lave end terminalen,? Som sagt har jeg overhovedet ingen ide om hvordan scenery designere tænker og kreerer sådan et mega projekt. Kunne være sjovt hvis du vil indvie os lidt i det rent praktiske og også gerne hvilke programmer du bruger?
Jeg ved godt at det ikke er et udtømmende svar på dine spørgsmål Jørn, men se denne her fine artikel af John:

- JP
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Billund X

Jlund wrote:Hvordan griber du egentligt sådan et projekt an? Jeg tænker på om du gør det i en bestemt rækkefølge f.eks nordsiden med hangarer, terminal og brandstation derefter syd aprons osv. Eller tager du alle hangarer først som jeg går ud fra er nemmere at lave end terminalen,? Som sagt har jeg overhovedet ingen ide om hvordan scenery designere tænker og kreerer sådan et mega projekt. Kunne være sjovt hvis du vil indvie os lidt i det rent praktiske og også gerne hvilke programmer du bruger?
Hej Jørn

Beklager det sene svar. Jeg har fået mig en større harddisk for at kunne have plads til de mange "versioner" af FSX, man efterhånden er nødt til at have installeret, foruden mine egne projekter, som også fylder godt efterhånden, så jeg har været igennem det helt store (gen)installations/opdaterings-cirkus. Men nu er jeg så småt ved at være oppe at køre igen og kan genoptage arbejdet med bl.a. Billund.

Gode spørgsmål ellers. Tja, hvordan griber man det an? Jeg er ikke ingeniør-typen, der går frem efter en nøje tilrettelagt plan. Jeg laver mere tingene hen ad vejen, i en rækkefølge som humøret og inspirationen bestemmer. Men et scenery består af i hvert fald fem grundelementer som man skal omkring:

1. ADE'en (dét som nogle af gammel vane kalder for AFCAD'en), dvs. alt det, der definere lufthavnen i simmen, det "lufthavns-tekniske"
2. Ground terræn (som i mit tilfælde bygger på bearbejdede ortofotos)
3. 3D-objekter (bygninger, køretøjer mv.)
4. Ground polygons (dvs. 2D-objekter: bane, rulleveje, forplads, striber, markeringer etc.)
5. Lys

+ det løse

I dette tilfælde er jeg begyndt med at lave et ortofoto-terrænet, så jeg har noget at placere bygninger på - og så ellers gå i gang med 3D-modelleringen som jeg synes er det sjoveste. I dette tilfælde er det også lidt svært ikke at gå i gang med 3D-objekterne, for jeg har et, tør jeg godt sige, kanongodt billedmateriale. Og gode billeder gør det betydeliget sjovere og nemmere at lave gode 3D-modeller. Det er foreløbigt min plan at fortsætte med 3D-modelleringen lidt endnu, og så gå over til ADE'en og ground polygons senere.

Programmer? Gmax, Airport Design Editor, Resample, Gimp, Image Tool, Library Creator, Model Convertor X, Quantum Gis, Object Placement Tool, Instant Scenery, scenProc og Sbuilder X (+ diverse!).
John
SimNord

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest