Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

3D Warehouse modeller i MSFS?

Hej John

Kan modeller fra 3D Warehouse bruges / konverteres til MSFS og
Er det lovligt at gøre det?

Jeg tænker på hvis du vil placere f.eks Dybbøl Mølle, Skagens fyr, FCM Stadium i nogle af dine scenerier, er de så fri til at bruge eller er der noget copyright på dem. Jeg så en der skrev noget om at "når" du laver Sønderborg Airport til MSFS, så måtte du gerne tage Dybbøl mølle med, og hvis du nu kunne slippe for selv at lave den, men kunne bruge den fra 3D Warehouse, så ville det gøre det lidt nemmere, Og hvis man på den måde kunne finde og placere en masse POI's i Danmark, sikke et Danmarks kort vi kunne få.

mvh Jørn
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: 3D Warehouse modeller i MSFS?

Der må jeg blive dig svar skyldig. Jeg har ingen erfaring med 3D Warehouse. Men det ville overraske mig, hvis man må bruge deres modeller i kommercielle produkter. Her er licensbetingelserne:

https://3dwarehouse.sketchup.com/tos/
John
SimNord
Truelz
Posts: 17
Joined: 14 Apr 2011, 18:50
Contact: Send private message

Re: 3D Warehouse modeller i MSFS?

Man kunne også lave sine egne fotogrammetri objekter, altså lidt lige som KBH bl.a. er i MFSF, jeg sidder selv og roder lidt med det lige pt. på forsøgs basis. Det kræver bare et program til at lave modellen ud fra nogle billeder, de billeder kan man så selv vælge at tage, eller man kan få dem fra nogen der allerede har dem frit tilgængelige, som f.eks https://skraafoto.kortforsyningen.dk/

Her er en model af Herlev Hospital Jeg/programmet jeg bruger, lige har lavet og importeret til Blender. Den er selvfølgelig langt fra klar til at smide ind i MSFS, men det er da en meget god start.
Image

Kortforsyningen har billeder af hele Danmark, så hvis man var i besiddelse af en supercomputer og noget lyn hurtigt internet, så kunne man i princippet forvandle hele DK til en stor 3D model :shock:


Jeg er sikker på det sikkert også kunne bruges til hjælp med Lufthavns scenerier om ikke andet så som reference til modeller man selv laver, eller som grundlag for at bake textures til mere simple (Og dermed FPS venlige) modeller. Det kan dog godt være en lidt langsommelig process til tider :|
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: 3D Warehouse modeller i MSFS?

Det ser rigtig godt ud! Det er et meget spændende perspektiv. Skråfotos er jo en del af de frie data, så de må bruges frit. Hvordan er du kommet fra skråfoto til en model i Blender?
John
SimNord
Truelz
Posts: 17
Joined: 14 Apr 2011, 18:50
Contact: Send private message

Re: 3D Warehouse modeller i MSFS?

John wrote: 27 Aug 2020, 00:09 Hvordan er du kommet fra skråfoto til en model i Blender?
Det er som sagt ved hjælp a fotogrammetri, der findes en hel del programmer der kan gøre det, nogle er gratis, andre koster lidt og nogen koster det samme som en brugt bil. Der er en liste over nogle af programmerne her: https://all3dp.com/1/best-photogrammetry-software/

Langt hen af vejen, så er det så simpelt som at smide billederne ind i programmet og så ellers bare trykke på en knap for at sætte processen i gang, efter en hel del tid (Det er noget tung matematik der skal til at udregne billedernes position i forhold til hinanden og derefter skabe en 3D model) kommer resultatet frem som er en 3D model, nogle gange kokser det og man må foretage nogle forskellige justeringer, andre gange komme der et ganske fornuftigt resultat ud i første forsøg. Men vi taler om en model med, som regel, flere million polygoner, så klar til direkte brug i MSFS er modellen bestemt ikke.
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: 3D Warehouse modeller i MSFS?

Det ser rigtigt spændende ud, men hele DK lavet på den måde......Uha, det vil tage nogle resourcer, tid og tid.
Men hvis man kunne starte med nogle poi's så ville det være en kanon ide.

Er der et prg. (Free) på https://all3dp.com/1/best-photogrammetr ... y-software du kan anbefale til en absolut nybegynder? Og kan man lave en færdig model (til MSFS) i den, eller skal den en tur gennem Blender?
Truelz
Posts: 17
Joined: 14 Apr 2011, 18:50
Contact: Send private message

Re: 3D Warehouse modeller i MSFS?

Er der et prg. (Free) på https://all3dp.com/1/best-photogrammetr ... y-software du kan anbefale til en absolut nybegynder? Og kan man lave en færdig model (til MSFS) i den, eller skal den en tur gennem Blender?
Jeg vil nok sige at de alle sammen har en rimlig stejl læringskurve, men meshroom er nok det der er "lettest" at gå til. Man kan ikke lave færdige modeller direkte til MSFS, de skal lige en tur igennem f.eks Blender, så man kan sætte textures de rigtige steder og eksportere til et format som MSFS kender.

Personligt ville jeg nok også undgå i vide muligset omfang at bruge modellerne i MSFS, men i stedet modellere nogle simple udgaver som man baker texturene til. Da modellerne direkte fra fotogrammetri programmet let kan have 1 million polygoner, hvilket ikke ligefrem er optimalt ;)
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: 3D Warehouse modeller i MSFS?

Må vi se Herlev hospital når du er færdig med den og importeret i MSFS?

Har du planer om at lave andre DK modeller til MSFS?


mvh Jørn
Truelz
Posts: 17
Joined: 14 Apr 2011, 18:50
Contact: Send private message

Re: 3D Warehouse modeller i MSFS?

Det må i da gerne når jeg når dertil.

Jeg arbejder på at lave forskellige landmarks I Københavns området som ikke allerede er dækket af det standard fotogrammetri som er i MSFS, og jeg har da også allerede fået Højhusene i Høje Gladsaxe ind, selvom de stadig lige skal finpudses ;)
Truelz
Posts: 17
Joined: 14 Apr 2011, 18:50
Contact: Send private message

Re: 3D Warehouse modeller i MSFS?

Nu fik jeg endelig lidt tid og overskud til at prøve at få Herlev Hospital ind i MSFS, det er dog kun selve "tårnet" eller hvad man nu skal kalde det som jeg har modelleret indtil videre

Image

I kan også lige få et screenshot af Høje Gladsaxe som jeg har arbejdet lidt mere med, selvom der også dér mangler en del bygninger endnu.

Image

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 0 guests