John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Jeg har fået en henvendelse fra en FSX-bruger, der har et problem med autogen-træerne omkring EKAH, dvs. de store skovområder omkring lufthavnen. De er lavet med landclasspolys, der har "indbyggede" autogentræer i sig. I visse tilfælde vises træerene korrekt, i andre tilfælde vises træerne ikke, men kun den "ground-texture", som de skulle være placeret på. Om det ene eller andet sker, er tilsyneladende lidt afhængig af, om man genstarter computeren/lukker FSX ned eller ej, inden en gemt flight fra EKAH loades.

Jeg kan ikke selv genskabe fejlen, så jeg kan ikke rigtig komme op med en løsning. Jeg vil derfor være glad for at høre fra andre, om de har et lignende problem. Hvis det er tilfældet kan jeg måske få lidt flere informationer at gå ud fra og komme en løsning lidt nærmere.

Det ser sådan ud, når autogen træer vises korrekt:
ekah_autogen_trees.jpg
ekah_autogen_trees.jpg (1.1 MiB) Viewed 6137 times
Og sådan, når de mangler:
ekah_missing_autogen_trees.jpg
ekah_missing_autogen_trees.jpg (779.89 KiB) Viewed 6137 times
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Min 15-minutters test:

Case 1: Start FSX. Vælg Robinson helikopter. Vælg EKAH. Start simulationen. Flyv en runde. Tjek de pæne autogen træer. Land. Save Flight. Exit FSX.
Case 2: Start FSX. Vælg den savede flight fra før. Start simulationen. Flyv en runde. Beundr de maleriske autogen træer. Land. Exit FSX.
Case 3: Genstart PC. Start FSX. Vælg den savede flight fra før. Start simulationen. Flyv en runde. Fald i svime over de exceptionelle autogen træer. Land. Exit FSX.

Jeg har træer på de nævnte landclass polygoner i alle 3 test-cases.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Tak for, at du lige testede det, JP. Jeg har også autogentræer, uanset, hvad jeg gør, så det er lidt mystisk med denne fejl. Brugeren kører med Windows 8 og en tweaked fsx.cfg. Det sidste har jeg en mistanke om, kan spille ind. Fortsættelse følger!
John
SimNord
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Hej til alle.

Jeg er brugeren med problemet, som er som følger: Starter/genstarter computeren. Starter FSX. Vælger Free Flight, den ønskede flyver, EKAH og dagslys. Trykker Fly Now. Når EKAH kommer op, er der ingen træer. Trykker Esc og vælger End Flight, og lukker derefter FSX ned. Starter FSX igen, vælger Free Flight osv. ligesom før, trykker Fly Now. Når EKAH nu kommer op anden gang, er træerne på plads, og det er de også hver gang man starter FSX efter dette.

Så problemet er der kun første gang man starter FSX efter en start eller genstart af computeren. Det helt samme problem har jeg også set på CYQQ, CFB Comox, BC.

Da jeg har set problemet på to forskellige lufthavne, lavet af to forskellige personer, tror jeg ikke på at det er scenerierne der er noget i vejen med. Jeg tror heller ikke at det er min FSX.CFG der er årsagen, for så burde problemet vise sig hver eneste gang man kørte FSX (nøgleord: burde!).

Jeg har derimod set forskelle i hvordan FSX starter efter man trykker Fly Now. Første gang man gør det efter start/genstart smutter den indikator der viser hvor meget der er loadet op på 6% "Loading terrain data" med det samme, anden og følgende gange efter genstart starter den på 0% eller 1% "Loading scenery objects" og står der i ca. 30 sekunder før den går videre til 6% "Loading terrain data". Også første gang efter start/genstart går indikatoren til 69% "Loading terrain data", hopper så til 80% "Adjusting scenery objects" og fortsætter så til 100%, hvorimod anden og følgende gange efter genstart, når man kommer til 69% "Loading terrain data" står den der lidt, skifter så til 70% "Loading auto-generated scenery" og går så op gennem 70-erne "Loading auto-generated scenery" til 80% "Adjusting scenery objects" og afslutter så normalt.

Det var en ordentlig mundfuld - er der nogen spørgsmål vil jeg gerne forsøge at besvare dem.

Jørgen
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Det var måske en ide også at poste computerens specifikationer:

Intel i3-3220, 3.3 GHz
Windows 8.1 64-bit Single-Language, fuldt opdateret (problemet fandtes også under Windows 8)
8 GB 1600 MHz RAM
nVidia GT 640 grafikkort, 2 GB RAM, nyeste driver (problemet fandtes også med et GT 620 grafikkort og med tidligere drivere)
2 x 5400 rpm 1 TB hard drives, FSX for sig selv på E-drevet

Jørgen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Jørgen wrote:Jeg har derimod set forskelle i hvordan FSX starter efter man trykker Fly Now. Første gang man gør det efter start/genstart smutter den indikator der viser hvor meget der er loadet op på 6% "Loading terrain data" med det samme, anden og følgende gange efter genstart starter den på 0% eller 1% "Loading scenery objects" og står der i ca. 30 sekunder før den går videre til 6% "Loading terrain data". Også første gang efter start/genstart går indikatoren til 69% "Loading terrain data", hopper så til 80% "Adjusting scenery objects" og fortsætter så til 100%, hvorimod anden og følgende gange efter genstart, når man kommer til 69% "Loading terrain data" står den der lidt, skifter så til 70% "Loading auto-generated scenery" og går så op gennem 70-erne "Loading auto-generated scenery" til 80% "Adjusting scenery objects" og afslutter så normalt.
Hej Jørgen!

Jeg har lige testet dit scenario, som du beskriver ovenfor, og jeg kan ikke få autogen til at forsvinde uanset hvad. Forøvrigt en rigtig fin og udførlig fejlbeskrivelse; hvor ville livet være enkelt hvis alle brugere var lige så omhyggelige med dokumentation (i modsætning til noget á la "ur senery SUX, fix plzzz!!!!111!!!" ...). Tak for det!

Jeg kan heller ikke genkende det fænomen med "Progress indikatoren" du nævner, selv første gang efter opstart af PC'en bruger "min" FSX tid på at loade autogen (og viser at den gør det, som du siger mellem 70 og 80%.).

Jeg har disabled scenery preload i FSX.CFG, jeg ved ikke om det kan have nogen signifikans (det burde det ikke!):

Code: Select all

[Main]
...
DisablePreload=1
...
Det er godt nok en underlig bug du har fundet der!

Mvh JP
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Yep, den er lidt underlig. :roll:

Preload er disablet. Og en ting jeg glemte at skrive før: jeg har UTX Europe installeret (patchet op til seneste), og bruger TreeX som autogen-træer. UTX ligger langt nedenfor mine danske scenerier i prioritetsorden.

Grunden til at jeg kan se hvordan ting og sager loader er at det loader ret langsomt fordi jeg har ret mange scenerier og andet godt, hele FSX installationen fylder 173 GB.

Jørgen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Jørgen wrote:... bruger TreeX som autogen-træer.
Har du prøvet med stock autogen?
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Ikke endnu, men det lyder som om det er værd at prøve!

Jørgen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Det var bare et skud! :)

TreeX er i hvert fald en af de lidt "sjældnere" afvigelser fra "vanilla" FSX. Jeg tror de fleste bruger stock autogen vegetation.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Well, det skud ramte forbi. TreeX eller ikke TreeX, tingene opfører sig på samme måde, hvilket jeg havde ventet.

Jeg hælder mod den opfattelse, at der er "noget" der af en eller anden grund kun loader korrekt i FSX anden gang man starter en flyvning efter start af computeren. En bid af dette "noget" loades ukorrekt i FSX første gang man kører efter start af computeren, bliver siddende i RAM efter første nedlukning af FSX, og når man så starter FSX igen loades det korrekt.

Jørgen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

I så fald er det "noget" som kun loades fejlagtigt på din PC (og måske hos nogle ukendte brugere som har samme problem men ikke har rapporteret det), andre brugere ser ikke fejlen. Men det er bestemt en mulighed, både Windows og FSX har da "quirks" af alle mulige slags!

Det bliver i hvert fald noget af en "whale" at komme til bunds i. Den eneste rigtig gode metode er at afinstallere hele skidtet (altså FSX og addons), inklusive konfigurationsfiler og registry settings, og så starte fra stock med at installere én addon ad gangen indtil fejlen opstår.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Så vidt som afinstallation tror jeg nu ikke jeg vil gå - skidtet opfører sig jo OK ved anden og følgende starter af FSX, det kan jeg godt leve med.

Men jeg tror jeg vil poste problemet på flightsim.com og se om der er nogle af gutterne der som kan give lidt input. Jeg har tidligere fået megen hjælp der, og bidrager i al beskedenhed også selv.

Jørgen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Jeg syntes nok jeg genkendte adressen fra Flightsim.com. Der bor vist ikke så mange "Jorgen" på Phillipinerne! ;)

Det lyder da som en god idé, jeg er ked af at jeg ikke har bedre råd at give selv.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Der bor nogle få danskere her i Cebu, men de kan vist tælles på en eller to hænder.

På øen Leyte, hvor min hustru og jeg boede før i Tacloban er der vist kun en enkelt dansker nu, og han har helt glemt at tale sproget. Dan anden dansker der, som også boede i Tacloban, tog til Danmark med familien for et par år siden. Det var sjovt at høre hans Philippinske hustru tale dansk med udpræget midtjysk accent!

Jørgen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Hvad sker der, hvis du deaktiverer "Aarhus Airport X" i Scenery Library? Opfører dine autogen træer omkring lufthavnen sig så normalt?
John
SimNord
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Det var en fremragende ide, John. Og opførslen med din EKAH helt afinstalleret er nøjagtig den samme - første gang efter start af computeren er autogen-træerne der ikke, anden og følgende gange er de der.

Det er derfor slået helt fast med syvtommersøm og alt det dyre at det ikke er sceneriet der er problemer med.

Jeg vil poste problemet på flightsim.com og se hvad man mener der.

Jørgen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Undskyld at jeg blander mig igen, men jeg har kikket lidt på manualen til TreeX (2.1), hvor der er anbefalinger mht. CFG variablen [TERRAIN]:TERRAIN_MAX_AUTOGEN_TREES_PER_CELL. På side 6 anbefales det at bruge værdien 2500, og så evt. sænke den hvis man har performance-problemer.

Har du den sat i din FSX.CFG?
Hvis "ja" til ovenstående, har du så prøvet at udelade den, så FSX vælger default værdi?

Indrømmet, det er et langt skud, men det er også et tricky problem du har.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Du skal ikke undskylde, JP. Dine altid fine indlæg (uanset hvor de optræder) er altid velkomne, og jo mere du blander dig, jo bedre ...

Jørgen, mht. træ-problemet, så er jeg nu desværre helt blank. Jeg havde en mistanke om (som jeg også skrev til dig), at det kunne have noget at gøre med FS modellers (2D og 3D) indbyggede "undertrykkelse" af autogen, det man kan undgå ved at tilføje et NoAutogenSuppression-tag til en model. Det kunne f.eks. være forpladsens eller rullebanernes ground polys, der lavede kludder i det (det er et desværre velkendt fænomen). Men hvis problemet også er der, når EKAH ikke er aktiv, så kan det ikke have noget med autogen suppression at gøre.
John
SimNord
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Alle skud, også de lange, er velkomne og vil blive prøvet af.

JP, jeg så ikke den værdi i manualen for TreeX, men det skal prøves.

Der er også noget andet der skal prøves. Jeg nævnte at jeg havde problemet på både EKAH og CYQQ, men hvad jeg ikke har prøvet endnu er at genstarte computeren og så loade først den ene af de to og så den anden, derefter genstarte og så loade i omvendt rækkefølge og se hvordan tingene opfører sig.

Og så skal jeg også se om Johns EKSN er berørt..... :D

Jørgen
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

Det hele er prøvet af, og ingen ændringer, problemet er det samme. Så jeg skal have forfattet et indlæg på flightsim.com.

Jørgen
Jørgen
Posts: 67
Joined: 11 Aug 2014, 05:41
Location: 5 NM NE of EDXF
Contact: Send private message

Re: Aarhus Airport X - muligt problem med autogentræer

D'herrer (og mulige damer) -

Paxx på flightsim.com fandt løsningen, som er - tålmodighed! Når man sidder i sit flyvejern for enden af banen, venter man bare - i mit tilfælde omkring 2 minutter, så dukker træerne op af sig selv. Han mener at træer er langt nede i prioritetslisten for de ting der loader ved opstart, og det er årsagen.

Paxx behøver for eftertiden ikke at købe øl selv hvis han kommer til Cebu!

Jørgen

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests