Bjarne Horsboel
Posts: 31
Joined: 11 Nov 2013, 16:10
Contact: Send private message

EKAH NDB rettelse

Hej John.

Forleden ville jeg flyve en tur til EKAH.
Nu er det sådan at jeg har en god ven/pilot, som er ansat i COWI,
og som er så venlig at dele en Jeppesen JeppView PDF fil med alle charts for EKDK. ( senest 3 marts 2015) med mig.

Og der kunne jeg se at NDB TU og ML var nedlagt og erstattet af en ny NDB TL freq. 384.0

Her er et link til AIM :http://aim.naviair.dk/AIM%20Documents/A ... KAH_en.pdf

Se side 4.

TL 384 KHZ H24 56 18 01.46N 010 37 07.22E Coverage 20 NM

Via AFX har jeg forsøgt at slette TU og ML, men dette er ikke muligt da de er Stock Naviaids.
TU og ML har jeg så flyttet til et sted i Sibiren med freq. på 000 og 1 i rækkevidde. Kan ikke forestille mig at det kan skabe problemer i dette område.
Åbenbart en anvendt metode af 3 parts udviklere (ifølge hvad jeg har læst mig til på nettet)
Hvis du kender en anden metode, vil jeg da gerne høre om det.

Jeg har så lavet en mod. af EKAH_ADEX_VD.BGL hvor jeg via AFX ,har tilføjet ny NDB TL freq. 384.00 Range 20 nm. med en placering N56* 18.0194' E10* 37.1171'.

Placeringen har jeg fundet, ved at indtaste long/lat. oplysninger fra AIM i Plan-G som er låst til FSX sammen med AFX og ud fra dette fundet N56* 18.0194' E10* 37.1171'.
Denne lidt snørklede måde er for di jeg ikke ved hvordan man konvertere long/lat. fra t.m.s. til FS long/lat. som hvis nok er noget med 100 dele et eller andet, i hvert fald ikke t.m.s eller decimaler.

Jeg har testet den "nye" EKAH_ADEX_VD.BGL og den virker fint her hos mig.

Vil du teste den, og evt. udgive den som en "update" til de der gerne vil flyve i DK med korrekte naviaids ?


Venlig hilsen
Bjarne :)
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: EKAH NDB rettelse

Bjarne Horsboel wrote:Via AFX har jeg forsøgt at slette TU og ML, men dette er ikke muligt da de er Stock Naviaids.
TU og ML har jeg så flyttet til et sted i Sibiren med freq. på 000 og 1 i rækkevidde. Kan ikke forestille mig at det kan skabe problemer i dette område.
Åbenbart en anvendt metode af 3 parts udviklere (ifølge hvad jeg har læst mig til på nettet)
Hvis du kender en anden metode, vil jeg da gerne høre om det.
Jeg løb ind i problemet med Skrydstrup, hvor den gamle NDB simpelthen blev flyttet ind til basen (og fik ny identifier).

Se min løsning her: http://www.fsonline.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=2218

Det er lidt a la samme teknik, men lidt mere elegant fordi jeg ikke flytter stock NDB'en, det er noget værre griseri at gøre. ;)

Forøvrigt super fedt at du vil opdatere NDB'erne omkring Tirstrup!
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Bjarne Horsboel
Posts: 31
Joined: 11 Nov 2013, 16:10
Contact: Send private message

Re: EKAH NDB rettelse

Hej Penz

Tak for dit svar.

Jeg har læst dit indslag på fsonline.dk og synes det er en fin måde at løse problemet på.

Men kan du ikke prøve at forklare mig , hvorfor du synes at det er noget "griseri :) " at flytte Stock NDB ?

Hvad skade kan det gøre ? Jo måske hvis man vil tilbage til et default scenery uden korrekt NDB....

Mit argument for at flytte TU og ML laaaaangt væk... ( som ikke kan slettes)
er at de så ikke dukker op på evt. FS GPS eller andre gode 3 part´s programmer...

PS. Hvordan laver jeg en attachment af en bgl fil her ? fil typen kan ikke godkendes af dette forum.
Hvad gør man så ?

Venlig hilsen
Bjarne :)
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: EKAH NDB rettelse

Hej Bjarne

Jeg vil gerne teste din ADE - eller din "AFX", som det jo i virkeligheden er (det skulle efter sigende være bedst at bruge ADE til at modificere ADE'er, og AFX til at modificere AFX'er)

Du kan pakke bgl'en i en zip-fil - så kan du uploade den her til forummet.
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: EKAH NDB rettelse

Bjarne Horsboel wrote:Jeg har læst dit indslag på fsonline.dk og synes det er en fin måde at løse problemet på.

Men kan du ikke prøve at forklare mig , hvorfor du synes at det er noget "griseri :) " at flytte Stock NDB ?

Hvad skade kan det gøre ? Jo måske hvis man vil tilbage til et default scenery uden korrekt NDB....
Det er netop fordi de ikke kan slettes, du flytter sådan set bare dit lokale problem østpå. Jeg vil blive mere forvirret over at se en forhenværende dansk NDB i Sibirien end på sin oprindelige plads (men "dekommisioneret").
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Bjarne Horsboel
Posts: 31
Joined: 11 Nov 2013, 16:10
Contact: Send private message

Re: EKAH NDB rettelse

Hej Penz

Jeg forstår din pointe, men tvivler på at de der ønsker at flyve i DK med Vidan sceneries, tager en smuttur til Sibirien og tilfældigt tuner ind på TU og ML og bliver forvirret. :)

Du har selvfølgelig ret overordnet. !!!

Det bedste ville jo være at man kunne slette TU og ML.
Men da man ikke kan det , så har jeg valgt at løse problemet på denne måde.
Sibirien er måske ikke det bedste valg ... men jeg er sikker på at der findes områder, som aldrig eller uhyrer sjældent bliver fløjet over , og der til kommer så sandsynligheden for at "nogen" i dette om område tuner TU eller ML. :)

Nå men .. skidt pyt.. det er jo ikke så vigtigt..
Hvis bare man oplyser de der evt. downloader en Korrekt ADE/AFX , får at vide hvordan problemet er løst.
Så kan hver enkelt jo tage stilling til om man tror det bliver et problem :)

Under alle omstændigheder , så bør man jo lave en backup af EKAH_ADEX_VD.BGL som følger med Vidan´s scenery.

Ikke mere om det af den side af sagen :)

Venlig hilsen
Bjarne :)
Bjarne Horsboel
Posts: 31
Joined: 11 Nov 2013, 16:10
Contact: Send private message

Re: EKAH NDB rettelse

John wrote:Hej Bjarne

Jeg vil gerne teste din ADE - eller din "AFX", som det jo i virkeligheden er (det skulle efter sigende være bedst at bruge ADE til at modificere ADE'er, og AFX til at modificere AFX'er)

Du kan pakke bgl'en i en zip-fil - så kan du uploade den her til forummet.
Okay det prøver jeg.
Kommer som en rar fil. Det er vel det samme som en "zip" fil ?

PS. Jeg kender kun AFX.....
Hvad er ADE ?
er det noget du kan anbefale ? ...
Har du et link ?

Glæder mig til at høre din mening ! :)


Venlig hilsen
Bjarne :)
Attachments
EKAH_ADEX_VD.rar
(18.31 KiB) Downloaded 129 times
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: EKAH NDB rettelse

ADE = Airport Design Editor: Kan absolut anbefales:

http://www.scruffyduck.org/airport-desi ... 4584106799

Det er gratis, men kræver licens til kommercielt brug.

.rar eller .zip kan komme ud på et. Det er vist bare almindeligt at kalde den slags for "zip"-filer, gammel vane, dovenskab ... :D
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: EKAH NDB rettelse

Hej Bjarne

Hvordan flyttede du TU og ML til Sibirien, går ud fra at du brugte AFX (som jeg ikke kender) til det?

Ligesom i AFX, lader det sig heller ikke gøre at slette NDB'er i ADE, og i ADE lader det sig heller ikke umiddelbart gøre at flytte dem. Det er der forskellige grunde til, som vi kan vende tilbage til.
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: EKAH NDB rettelse

Jeg har nu testet din bgl. Og jeg har læst lidt om på de problemer, der kan opstå, når man flytter stock navaids, f.eks. NDB'er. Der sker åbenbart det, at FSX "duplikerer" den originale NDB, som beskrevet i denne tråd på ADE's support-forum, således at den altid vil være til stede på sin oprindelige placering:

http://www.fsdeveloper.com/forum/thread ... ost-269119

Tråden handler om FS9, men det samme problem opstår i FSX som du kan se på disse screenshots fra EKAH med din bgl aktiv.

Her er først din bgl i ADE, hvor man kan se, at du har flyttet TU og ML en ca. 1700-1900 NM væk.

Image

Men sådan ser det ud i FSX, her ses både TU og ML med de originale placeringer og frekvenser intakte + din nye NDB TL med frekvens 384.0:

Image

Og her er TU, ML og TL på GPS'en:

Image

Jeg har ikke været en tur i Sibirien for at tjekke TU og ML. Men man kan i hvert fald konstatere, at det ikke er så ligetil at fjerne dem fra EKAH. FSX insisterer på, at de skal være der. Hvis man flytter dem til Sibirien, duplikerer FSX blot stock NDB.

Der kan muligvis også opstå problemer med CTD, hvis man flytter (eller forsøger at slette) stock navaids, f.eks i forbindelse med at man åbner flight planner og kort i FSX, ifølge jvile, en af ADE-udviklerne:

"NAVIADS should not be tampered with since changing some settings can cause FS to CTD when opening the Flight Planner or the Map Mode."

http://www.fsdeveloper.com/forum/thread ... ost-269119

En bedre strategi vil nok være den JP har brugt, nemlig at tilføje den nye NDB og ændre frekvensen og rækkevidden på TU og ML, så de gør så lidt "væsen" af sig som muligt.
John
SimNord
Bjarne Horsboel
Posts: 31
Joined: 11 Nov 2013, 16:10
Contact: Send private message

Re: EKAH NDB rettelse

Jeg tastede såmænd bare nye long/lat ind.

Og ja.. jeg kan se de også er tilbage her hos mig :cry:

Jammen så fik jeg lært det. Så er der jo ikke andet at gøre end som bare at tilføje TL og så gøre som JP med TU og ML.

Jeg synes stadig at andre skal have muligheden for at downloade en ADE fil med TL.


Tak til jer begge for at hjælpe !

Bjarne :)
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: EKAH NDB rettelse

Det er en fornøjelse at hjælpe, og jeg er helt enig, det er vældig fint at få en opdateret BGL!

Bjarne, en ting du lige skal være opmærksom på: Hvis du vil være super analfikseret med ændringen, bør du også redigere de to gamle NDB/DME approaches, som bruger TU og ML, så de bruger TL i stedet.

http://aim.naviair.dk/AIM%20Documents/A ... 0_R_en.pdf
http://aim.naviair.dk/AIM%20Documents/A ... A_B_en.pdf
http://aim.naviair.dk/AIM%20Documents/A ... C_D_en.pdf

Det er nok overkill at lave to 28L approaches, det må være nok med CAT A/B i praksis. ;)

- JP
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: EKAH NDB rettelse

Jeg ved ikke, hvad der vil være "overkill" i forhold til realisme og efterligning af real world forhold. Men inde i simmen "leger" vi vel stadigvæk kun virkelighed, gør vi ikke? Der er mange andre ting ude på Djursland, man kunne ønske sig var mere som i virkeligheden. Det jo for eksempel heller ikke rigtigt vand, der er i Stubbe Sø ...! :mrgreen:
John
SimNord
Bjarne Horsboel
Posts: 31
Joined: 11 Nov 2013, 16:10
Contact: Send private message

Re: EKAH NDB rettelse

Penz wrote:Det er en fornøjelse at hjælpe, og jeg er helt enig, det er vældig fint at få en opdateret BGL!

Bjarne, en ting du lige skal være opmærksom på: Hvis du vil være super analfikseret med ændringen, bør du også redigere de to gamle NDB/DME approaches, som bruger TU og ML, så de bruger TL i stedet.

http://aim.naviair.dk/AIM%20Documents/A ... 0_R_en.pdf
http://aim.naviair.dk/AIM%20Documents/A ... A_B_en.pdf
http://aim.naviair.dk/AIM%20Documents/A ... C_D_en.pdf

Det er nok overkill at lave to 28L approaches, det må være nok med CAT A/B i praksis. ;)

- JP
Jeg er forstår ikke hvad du mener med at jeg også skal redigere " de to gamle NDB/DME approaches" ??
De kort du linker til, er magen til de nyeste Jeppesen kort som jeg bruger.
så jeg forstår ikke hvad du mener med at redigere ? Mener du at udskifte gamle charts med nye ?

Bjarne :)
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: EKAH NDB rettelse

Ja, det var de nye NDB approaches jeg linkede - stock FSX (og P3D) har "de gamle" NDB approaches der bruger ML og TU, så dem har Vidan EKAH arvet.

Hvis du åbner "EKAH_ADEX_VD.BGL" i ADE's "approach mode" kan du se de fire approaches der er på EKAH, to ILS og to NDB. Jeg kender (med skam at melde) heller ikke AFX, så jeg ved ikke om den har en editor til approaches ligesom ADE.

Det er de to NDB approaches i Vidan BGL'en, der skal pusles lidt med.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: EKAH NDB rettelse

Bjarne, du er selvfølgelig velkommen til lave alle de ændringer af min EKAH_ADEX_VD.BGL som du har lyst til - og til at dele resultatet så tosset, du vil. Men hvis jeg skal udgive en "officiel" opdatering af mit scenery, vil jeg helst tage udgangspunkt i min egen eksisterende ADE-projekt-fil og lave ændringer i den, selv compile osv. Ikke at jeg ikke gerne vil høre flere detaljer om, hvad du finder ud af interessante ting, der kan forbedre scenery'et ...
John
SimNord
Bjarne Horsboel
Posts: 31
Joined: 11 Nov 2013, 16:10
Contact: Send private message

Re: EKAH NDB rettelse

John wrote:Men hvis jeg skal udgive en "officiel" opdatering af mit scenery, vil jeg helst tage udgangspunkt i min egen eksisterende ADE-projekt-fil og lave ændringer i den, selv compile osv. ..
Det har jeg fuld forståelse for.


Jeg har jo nu en ADE fil med TL som kan bruges med de officielle AIP og Jeppesen plates, så jeg klarer mig !

Hilsen
Bjarne :)

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests