Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Vidan og Instant Scenery 3?

Jeg har lige købt Instant Scenery 3 fra Flight1 og må godt nok indrømme at det er en nem måde at "peppe" sine scenerier op på. Man kan f.eks sætte den op til at importere libraries fra scenerier man har installeret i P3D. F.eks er det muligt at bruge objects, træer, huse, biler etc. fra Vidans scenerier. Så er spørgsmålet om jeg må bruge dem til at gøre f.eks RDX lidt mere "dansk" med forskellige huse, gårde, traktorer osv fra f.eks dit Samsø, Herning, Randers etc. scenerier, så længe det KUN er til EGET brug, og IKKE bliver distribueret videre?

mvh Jørn
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Vidan og Instant Scenery 3?

Det må du selvfølgelig gerne. Du må faktisk gøre lige hvad du har lyst til med mine sceneries. Så længe det er til dit eget personlige brug og ingen af mine filer deles/distribueres på nogen måde. Go' fornøjelse med Instant Scenery. Jeg bruger det også selv - hvis jeg da ikke bruger det "indbyggede" placeringsværktøj i FSX, Object Placement Tool.

Jeg brugte Object Placement Tool til at placere custom bygninger mv. på Samsø, 3632 objekter i alt på ca. 114 km². Jeg ville gerne have givet RDX den samme behandling, men jeg tror det er praktisk umuligt.

En anden mulighed er at lave et sæt custom autogen. Men ændringer af autogen har global effekt, og de custom autogen bliver "overskrevet", hvis man efterfølgende installerer en anden add-on, der også bruger custom autogen.

Image
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Vidan og Instant Scenery 3?

Jamen det lyder jo godt, så er det bare med at gå i gang :-)
Synes dog ikke Instant Scenery er så nem at bruge som de reklamerer med, men det er nok bare at prøve sig frem.

Ja det kunne være fantastisk med et "globalt Danmark scenery objects" så det ser lidt mere hjemligt ud, men det ved du meget mere om hvor vanskeligt det er at lave,.
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Vidan og Instant Scenery 3?

Det vigtigste at huske, er, at når du har loaded et library i IS, så skal du føje dine objekter til en anden fil, end din library-fil. Der skal altså være to bgl'er, selve libray'et og en "placerings-bgl".
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Vidan og Instant Scenery 3?

Indtil nu er det bare på forsøgs basis, så det er bare blevet til lidt gårde, vindmøller og et par fly på EKSP, og har gemt det i en bgl fil jeg kaldte Skrydstrup (genialt tænkt, ikke? :-) ) Og det ser ud til at det stadig er der næste gang jeg startede P3D, så jeg håber det er den rigtige måde at gøre det på. Jeg synes det er vanskeligt at placere ting da jeg har mit eget fly i spot view. Hvordan gør du når du skal placere ting, bruger du f.eks top down view?

mvh Jørn

PS. Hvis du ikke kan få tiden til at gå med at lave både Billund og RDX, så må du da gerne lave en god Youtube video med IS :-) :-)
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Vidan og Instant Scenery 3?

Jlund wrote:Indtil nu er det bare på forsøgs basis, så det er bare blevet til lidt gårde, vindmøller og et par fly på EKSP, og har gemt det i en bgl fil jeg kaldte Skrydstrup (genialt tænkt, ikke? :-) ) Og det ser ud til at det stadig er der næste gang jeg startede P3D, så jeg håber det er den rigtige måde at gøre det på. Jeg synes det er vanskeligt at placere ting da jeg har mit eget fly i spot view. Hvordan gør du når du skal placere ting, bruger du f.eks top down view?

mvh Jørn

PS. Hvis du ikke kan få tiden til at gå med at lave både Billund og RDX, så må du da gerne lave en god Youtube video med IS :-) :-)
Det er et stykke tid siden nu, jeg har brugt IS, men har den ikke sin egen "placerings-view" ligesom Object Placement Tool? Ellers er det nemmeste at bruge top-down (F12) afvekslende med cockpit-view (F10), hvor du fjerner alle paneler (Shift+1, Shift+2 etc.).
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Vidan og Instant Scenery 3?

Jeg synes stadig at IS3 er vanskelig at arbejde med idet man skal skifte mellem top down view og spot view for at være sikker på ar få placeret objects korrekt. Du nævner Object Placement Tool., men den er ikke i P3D, jeg kan ihvertilfald ikke finde den. Jeg har ikke FSX installeret mere, så kan ikke bruge den derfra, kan man finde den nogen steder på FSX skiverne uden at skal installere FSX?
Jeg tog lige en tur i RDX og kan se at f.eks lidt nordøst for Ekyt er der en skov, hvordan har du placeret den? Er det med Object Placement Tool.,? Jeg har et gl Ekyt scenery som virker OK i P3D, men der mangler masser af træer rundt om shelters, så jeg mangler en "nem" måde at placere dem. Jeg forestiller mig om man kan lave en form for polygon og fylde den med træer, måske med ADE? eller hvordan skal jeg takle det?
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Vidan og Instant Scenery 3?

Det er korrekt, OPT er ikke i P3D. Den er en del af FSX Deluxe/Gold SDK'en, som er på DVD1. Den skal aktiveres i fsx.xml (så vidt jeg husker, men se SDK-dokumentation) og tilgåes fra menu'en i FSX.

Al skov i RDX er stock FSX/P3D autogen. Det er lavet med scenProc ud fra GIS-data fra Geodatastyrelsen. Hvis du kun vil placere et begrænset antal træer, er OPT nok det hurtigste at bruge. Hvis du placerer individuelle træer, altså "library objects" får du dog ikke automatisk sæsonvariation (sommer, vinter etc. textures) på dem, ligesom der er på autogentræer. Hvis du vil have sæsonvariation skal du placere samme træ fire gange med fire forskellige textures (kan gøres ved at redigere .xml'en) og kompilere fire forskellige .bgl'er + lave et "sæson-skift"-tool.

Du kan også placere træer som autogen på photo sceneryet med FSX's Annotation Tool. Men det kan være svært at placere dem nøjagtigt. At bruge en landclass-poly sammen med photo scenery er ikke en god idé. Den vil blive "undertrykt" af photo sceneryet, og du vil ikke se den.

Du kan også placere individuelle træer, altså som "library objects", med scenProc. Det har jeg gjort i RDX, igen med brug af GIS-data. Så står hver enkelt træ helt præcist som i virkeligheden. scenProc er lidt kringlet at bruge, men jeg vil gerne give dig en lille indføring, hvis du er interesseret.
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Vidan og Instant Scenery 3?

Jeg har FSX Deluxe Edition i box version, MEN jeg har intet cd/dvd drev i min maskine mere, så den bliver lidt svær at installere :-) Jeg har en kammerat som jeg ved har et eksternt usb dvd drev, så den må jeg prøve at låne af ham. Kan jeg "hente" OPT ud af DVD1 uden at skulle installere FSX? Jeg har også FSX Steam (heller ikke installeret), så måske jeg kan finde den der?
ScenProc lyder lidt for avanceret til mig, så jeg vil lige se om jeg kan hitte OPT først og jeg kan godt leve med en' sæson texture på dem. Hvis du ENGANG får masser af tid til overs :-) :-) kunne du så ikke lave et par youtube video'er med scenery design?
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Vidan og Instant Scenery 3?

Jeg må ærligt tilstå, at jeg ikke lige her og nu kan huske, om du kan installere SDK'en uden at installere FSX :oops: (måske leder SDK'en efter den, under installationen ...) Hvis jeg var dig, ville jeg gå den slagne vej og installere alt der relaterer sig til udvikling helt efter bogen. Så minimerer du risikoen for fejl og og komplikationer senere hen. Tjek fsdeveloper.com. Der er en meget udførlig vejledning i installation af SDK'en. Det er desværre en lidt omstændelig procedure. Jeg kan ikke huske, om den følger med Steam. Du må ind og kigge i dine mapper. Uha, video-tutorials, jeg er ikke sikker på, at det er noget for mig.
John
SimNord

Return to “General discussion”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests