Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

AI detection

Jeg har kun installeret Billund X i P3D, så jeg ved ikke, om det er noget specifikt for den platform, men jeg har prøvet at slå SODE funktionen "Enable AI Traffic Detection" til, og alligevel virker jetways totalt uinteresserede i at forbinde sig med mine AI fly ved gaten.

SODE prøver ellers at finde AI, men uden resultat, det kan jeg se i loggen.

Exits og Viewpoint er defineret i de pågældende AI flys CFG-filer, så det er ikke der, skoen trykker. Når flyene holder parkeret ved standard jetways bliver de også behørigt serviceret.

Jeg synes, at jeg har udtømt mine muligheder for at RODE med SODE. :mrgreen:

Har du et råd?
- Jens Peter "Penz" Pedersen
kebi14
Posts: 73
Joined: 10 Dec 2012, 18:37
Contact: Send private message

Re: AI detection

Hej Penz

Jeg har prøvet at sætte en Airbus ( Aerosoft) ind på en tur mellem EKCH og EKBI.

Når den kommer til Billund laver den nogle omveje på banerne, men finder godt nok en ledig plads ved hovedbygningen.
MEN SODE fik jeg først til at finde flyet, da jeg i P3D indstilling satte køretøjer på 0%.

Om det var et tilfælde eller ej - det må lidt mere test afgøre.

Mvh
Knud
Attachments
airbus_aerosoft_gate.jpg
airbus_aerosoft_gate.jpg (126.35 KiB) Viewed 3295 times
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: AI detection

Penz wrote:Jeg har kun installeret Billund X i P3D, så jeg ved ikke, om det er noget specifikt for den platform, men jeg har prøvet at slå SODE funktionen "Enable AI Traffic Detection" til, og alligevel virker jetways totalt uinteresserede i at forbinde sig med mine AI fly ved gaten.

SODE prøver ellers at finde AI, men uden resultat, det kan jeg se i loggen.

Exits og Viewpoint er defineret i de pågældende AI flys CFG-filer, så det er ikke der, skoen trykker. Når flyene holder parkeret ved standard jetways bliver de også behørigt serviceret.

Jeg synes, at jeg har udtømt mine muligheder for at RODE med SODE. :mrgreen:

Har du et råd?
Jeg har ikke umiddelbart en løsning , men jeg vil undersøge sagen og vender tilbage så snart jeg har en bud.

Fungerer SODE ellers normalt, når du docker eget fly?
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: AI detection

Først og fremmest tak for fremragende support! :)

Det funker glimrende for mit beskedne privatfly:
Image

Jeg har også prøvet at transmogriffe et af mine AI fly (MyTraffic6) om til user aircraft, for at udelukke fejl i SODE's parsing af CFG-filen, det docker som en champ:
Image

Når jeg gennemgår SODE loggen, finder jeg to issues, én "WARNING" og én "ERROR".

"WARNING" sker lige når simmen (og SODE) starter:

Code: Select all

[13:16:45.134] WARN SODE.XML : \cfg\ not found. Code(2) [C:\ProgramData\12bPilot\SODE\cfg\*.sdx]
"ERROR" sker, når man har trykket "Fly Now!", altså når scenarioet faktisk loader:

Code: Select all

[13:17:25.686] INFO SODE.FSLOOP : Successfull Registration of Reserved Key -> s Tab+S
[13:17:25.686] INFO SODE.FSLOOP : Creating Top-Menu structure...
[13:17:25.686] INFO SODE.FSLOOP : Top-Menu created.
[13:17:25.686] ERROR SODE.FSLOOP : SimConnect EXCEPTION! UNRECOGNIZED ID (3)
Ingen af de to issues synes kritiske, hverken generelt mht. afvikling af simmen eller mht. brug af SODE til kontrol af (user) jetways.

SODE's 5 sec loop status message, der viser, at den ikke finder AI:

Code: Select all

[13:19:06.123] DEBUG SODE.FSLOOP : [AI DETECTION] N monitored AIObjects = 0
Her er mine SODE settings, fra logfilen, hvis det kan hjælpe noget:

Code: Select all

[13:16:45.134] DEBUG SODE.SETTINGS : All Settings successfully read.
[13:16:45.134] DEBUG SODE.SETTINGS : Current Settings (1) -> SoundEngine=1; WatchDog=1; SecMenuHotKey=NONE
[13:16:45.134] DEBUG SODE.SETTINGS : Current Settings (2) -> UserJetwaySound=1; ForceHorizontalJetway=1
[13:16:45.134] DEBUG SODE.SETTINGS : Current Settings (3) -> AIDetection=1; AIJetwaySound=0
Hvis du har brug for mere input, så sig endelig til!
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: AI detection

Først og fremmest et spørgsmål - virker SODE AI detection i FSX?

For det andet lavede jeg et testforløb, hvor det eneste jeg gjorde var at:
1: starte simmen op med SODE i debug mode, med min 738 som eget fly.
2: lave et SODE "simobject dump".
3: Forlade simmen igen.

De resulterende 3 tekstfiler (SODE log og 2 dump-filer) har jeg zippet og vedhæftet denne post. Jeg er ikke ekspert i at læse SODE logs, men det ser ud, som om der går noget helt galt under startup, når SODE scanner de aktive simobjects foldere. Som du kan se, er der overhovedet ingen entries i "DUMP_AircraftMap.txt". Ikke engang stock vehicles. Meget mustisk! :)
Testrun.zip
(8.67 KiB) Downloaded 91 times
- Jens Peter "Penz" Pedersen
kebi14
Posts: 73
Joined: 10 Dec 2012, 18:37
Contact: Send private message

Re: AI detection

Godaften

Jeg har som nævnt også fundet nogle AI fly der var problemer med.
I et eller andet forum har der engang været nævnt at problemer med jetways også kunne være forårsaget af for mange exits i aircraft.cfg.
Et par af de fly jeg havde fejl på , der lavede jeg ændringen til number of exits=1
SODE reagerede derefter fint. Nu var det ikke længere nødvendigt at deaktivere P3D airport vehicles.

mvh
Knud
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: AI detection

Penz wrote:Først og fremmest et spørgsmål - virker SODE AI detection i FSX?

For det andet lavede jeg et testforløb, hvor det eneste jeg gjorde var at:
1: starte simmen op med SODE i debug mode, med min 738 som eget fly.
2: lave et SODE "simobject dump".
3: Forlade simmen igen.

De resulterende 3 tekstfiler (SODE log og 2 dump-filer) har jeg zippet og vedhæftet denne post. Jeg er ikke ekspert i at læse SODE logs, men det ser ud, som om der går noget helt galt under startup, når SODE scanner de aktive simobjects foldere. Som du kan se, er der overhovedet ingen entries i "DUMP_AircraftMap.txt". Ikke engang stock vehicles. Meget mustisk! :)
Testrun.zip
AI detection virker fint i både FSX og P3D med default fly. Jeg har ikke testet med add-on AI-pakker. Jeg kan ikke svare på hvorfor du ikke har nogle entries i din DUMP_AircraftMap.txt. Jeg vil undersøge det og skal nok råbe højt hvis jeg finder en forklaring.

FSX:
Image

P3D:
Image
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: AI detection

John wrote:AI detection virker fint i både FSX og P3D med default fly.
Det er ikke min observation.

Jeg har prøvet at fjerne alle AI fly fra simmen, bortset fra P3D stock, og fjerne alle AI flight plans bortset fra stock og Vidan Design (fra de andre flyvepladser).

Så holder der ganske vist nogle stock A321 ved gaten, men de bliver stadig ikke serviceret, for SODE har stadig et tomt Aircraft map. Som tidligere skrevet, meget underligt.

Det bør nævnes, at dette er på Windows 10 Pro 64bit, og med nyeste P3D version, 3.4.22.19868.

Jeg kan sagtens leve uden jetways forbundet med AI, så ingen stress John. :)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: AI detection

Når du går ind i simmen, er det så fra en saved flight og i slew mode? I det tilfælde sker der ikke noget rent animationsmæssigt, før man går ud af slew mode.
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: AI detection

Tak fordi du ikke bare opgiver mig John. ;)

Min default flight er en saved flight, en F-16 på parking 11 i Skrydstrup ...

P3D starter op med "Scenario Setup" vinduet med ovennævnte valg, og der vælger jeg så et passende fly (B737 eller Airbus) til mig selv ("Change Vehicle"), vælger Billund gate 37 ("Change Airport"), og klikker på "OK" for at starte simmen. Ikke slew mode.

Jeg tror stadig, at kernen i problemet er den scan under startup, som burde fylde SODE's "Aircraft map". Det plager mig en ganske lille smule at den fejler (du burde kende mig efterhånden, haha!),, jeg har ikke nogen usædvanlig/speciel FS-folderstruktur så vidt jeg ved.

Når jeg et kort sekund forlader rollen som "user" (fyyha SLEMME JP!) og smugkikker på Jeffrey Stähli's forum på FSDeveloper, har jeg fundet posts med use cases, hvor folk har linket deres "DUMP_AircraftMap.txt", og de indeholder, som jeg også ville forvente, alle potentielle AI-ofre blandt brugerens installerede SimObjects.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: AI detection

Jeg er ikke helt med, men skal det være muligt med SODE at dokke gates til alle ai fly? Jeg kan ikke se nogle muligheder i menuen?

Når mit eget fly er dokket er der 2 muligheder.
1. Stand PARKING 32 options
2. No triggerable objects found within 6.5NM/12km

Er det option 2, som så ikke genkender ai flyene (hjemmelavet ai)?
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: AI detection

AI detection er en "uofficiel" feature i SODE. Det skal aktiveres via "SODE Platform Manager".

I Menuen Tools, vælg Settings. Under "Enable AI Traffic Detiction", vælg "True"
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: AI detection

Jep, så virker det. Det ser meget mere naturligt ud at AI også dokker, så passagererne ikke skal være længdespringere for at komme ombord :-)
SODE ser ud til at være et kraftigt værktøj.
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: AI detection

Jeg er meget glad for at kunne fortælle, at efter et par sessions med Jeffrey Stähli docker jetways nu til AI.

Vi fandt faktisk to bugs i SODE, for det første den med det tomme "aircraft map", for det andet en mere drilsk én med at finde dørene på AI-flyene.

En ny SODE version vil rimeligvis bliver released inden så længe. Indtil da vil jeg nyde at have den allerede - helt for mig selv. ;)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: AI detection

Det et godt at høre, JP. Tak for at du fulgte op på det. Spændende med den nye version af SODE. Jeg vil sørge for at gøre reklame for den, når den kommer. :)
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: AI detection

Jeg vidste jo godt, at problemet ikke lå hos dig John, så da jeg så en user med lignende problem henvende sig til Jeffrey på FSDeveloper, greb jeg chancen og hijackede ham. ;)

Docket "chorus line" i Billund!

Image

(Challengeren ville gerne være med "ved de store", men den fik ingen jetway! Ingen vingefang, ingen kage!).
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: AI detection

Hehe, smukt billede. Måske ingen kage til den lille Challenger. Men den har da fået den fineste plads, dén foran tårnet :mrgreen:
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: AI detection

Jeg har altså haft gates til at docke med ai fly uden problemer i lang tid, men måske er det ikke det samme problem vi snakker om? Det skulle blot slåes til i SODE, så virkede det perfekt.
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: AI detection

Mit første svar var ikke ret godt, og det vil jeg gerne undskylde! Her er et forsøg på at gøre det bedre:

Det drejer sig om det problem, som jeg omtaler allerede i den første post. Min AI dokkede ikke, uanset SODE-indstilling.

Jeg har bare ikke villet ulejlige den gode Hr. Stähli med det, før jeg (som tidligere nævnt) så en anden user, med samme problem, poste på FSDeveloper. Så tænkte jeg, at mine oprindelige testdata, som jeg også har postet i denne tråd, sikkert ville kunne være til nytte. så jeg postede dem der. Genbrug er dejligt. :)

Jeffrey gjorde mig så til "guinea pig", som han kaldte det, og vi havde følgende nogle udvekslinger af ny version/logfiler på PM.

Den første fejl var relateret til gennemtrawlingen af foldere med potentielle AI-objekter, det var den, der forårsagede det tomme "Aircraft map". Jeffrey er heldigvis en kompetent systemprogrammør, så den fik han hurtigt has på.

Den anden fejl, som først blev afsløret, da den første var rettet, var, at koden i den nuværende release ikke er helt robust nok med hensyn til variationer i formatteringen af [exit] afsnittet i "aircraft.cfg". Hvis SODE ikke kan finde ud af at fortolke exit-informationen på en meningsfuld måde, kan den ikke få jetways til at dokke korrekt. Det tog kun ét hak, før den var fixet.
Last edited by Penz on 28 Apr 2017, 15:20, edited 1 time in total.
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: AI detection

Jeg har rettet ovenstående post på "gammelkommunistisk manér".

Det var noget vrøvl, jeg havde fået skrevet, og ikke ret konstruktivt.
- Jens Peter "Penz" Pedersen

Return to “EKBI Billund Airport”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests