klm712
Posts: 2
Joined: 14 May 2017, 12:13
Contact: Send private message

Frequency change ILS rwy 09

Hello,

According the charts of april 26 2017 the frequency of ILS rwy 09 has been changed to 109.75
The older frequency was 110.30
The ILS frequency of rwy 27 didn't change.
Can we expect an update with the new frequency?

Regards,
Ad
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Frequency change ILS rwy 09

Hi

According to which chart? ILS 09 just recently changed to 110.3 and this still appears to be the freq. in use:

http://aim.naviair.dk/media/files/aulyu ... KBI_en.pdf
John
SimNord
klm712
Posts: 2
Joined: 14 May 2017, 12:13
Contact: Send private message

Re: Frequency change ILS rwy 09

Hi John,

According the latest update of the Jeppesen charts.
I'm not at home now but i'll post a copy of this chart tomorrow morning.

With the latest Navigraph airac installed i also get 109,75 as frequency for rwy 09 in the FMC of my PMDG 737 NGX.

Regards,
Ad
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Frequency change ILS rwy 09

Thanks,

If the rw freq. has changed, I will update the scenery accordingly. Thanks for informing me about this :-)
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Frequency change ILS rwy 09

Permanent change, from 28 march this year, according to current NOTAMs.

Click Billund at http://notaminfo.com/denmarkmap to see current ones for EKBI.

Couldn't find any references in the AIP (including supplements) which seems odd, but maybe it's just me looking in the wrong place. :?
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Frequency change ILS rwy 09

A small patch that changes ILS RWY 09 to 109.75 is now available here:

http://www.vidandesign.com/support.html
John
SimNord
KAPTEJNLN
Posts: 280
Joined: 05 Feb 2011, 15:38
Contact: Send private message

Re: Frequency change ILS rwy 09

hmm jeg kan see det notam blot lidt underligt for Lido data viser stadig den gamle frq i hen hold til chart fra 23 febuar i år, men ved ikke hvor tit de opdatere vores data i forhold til virkeligheden. for der er vist noget med det ikke er hver 28 dage for at undgå man bruger det i virkeligheden, men dam hvor har det skabt meget forviring lige siden beta test hvor det var ændret og nu igen. tror ikke jeg har set et add-on have så mange justeringer, af en enkelt ILS som ofte er den samme i mange år.

Men jeg syntes også det stiller spørgsmålstegn ved, om ikke ILS systemet i FSX/P3D og X-Plane for den sags skyld, burde køre via navdata så det passede sammen med ens data for fly og simulator. Det er jo lidt ligemeget hvad det er blot de matcher hinanden og man så kan anvende charts for de data på det pågælende tidspunkt.

Det er ikke en problem stilling jeg syntes vi har set så meget men ved også godt nogle add-ons har haf måder at håndterer det på uden brugeren måske har set det, lidt som det jeg viste under test med PMDG 777 var det vist en database der ikke opdateres og skabte problemer.

Så en fremtidig løsning kunne være godt, hvis vi fortsat skal finde det værd at betale for disse opdaterede data.
Lars N.

whish you all a plesent flight
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Frequency change ILS rwy 09

Tusind tak for patchen John!

Jeg er helt enig, det er noget rod med FS navaids.

Personligt har jeg aldrig haft noget imod, at simulatoren var "frozen in time" med hensyn til radionavigation, men jeg behøver heller ikke træne RL procedurer.

Det er meget forståeligt, at de, som bruger addons med opdaterede data (f.eks. pr. AIRAC cycle, som Navigraph), gerne vil have, at simulatorens basisdata stemmer overens med addon-dataene, men det giver helt sikkert mere arbejde til addon-udviklerne. Og Billund er godt nok et ekstremt eksempel i det her tilfælde, som du siger, Lars. To ændringer af samme localizer-frekvens inden for så kort tid er heldigvis mere undtagelsen end reglen! :o
- Jens Peter "Penz" Pedersen
KAPTEJNLN
Posts: 280
Joined: 05 Feb 2011, 15:38
Contact: Send private message

Re: Frequency change ILS rwy 09

Ja et særskilt eksempel, men jeg ser det mere og mere især hvis du anvender X-plane hvor man ser forskellige problemer. AIRAC cycle har disse data men anvendes ikke andet for flyet i nogle tilfælde hvilket ville være det optimale for hele databasen i simulatoren i stedet.

For problemet er jo, at flyet siger et ud fra de AIRAC cycle data du har og simulatoren noget andet. Så det er ikke så meget det om du har den nyeste AIRAC cycle eller ej, men at alle data er synkroniseret. Det ville være en lang historie hvis jeg skulle komme med alt hvad jeg ved på dette område, ud fra data foreskelle på bare alene Navdatapro og navigraph AIRAC cycle. for Navigraph har data til alle typer fly hvor Lido er mere begrænset til størere fly typer. Så jeg forstår godt vi har en del problemer med at data ikke stemmer over ens.

Navigraph er nu gået over til Jeppesen charts for det er det deres charts er baseret omkring og ikke som før Lido data som har skabt noget forviring. I det navigraph har data til fly i Categorien "A, B,C og D" Lido har kun C og D så vidt jeg husker i nogle tilfælde.

forhåbentlig har jeg klar gjort hvor mange ting der er at forholde sig til og derfor vil det kun være rimeligt at alle data stemmer over ens men er en ting for dem som udvikler simulator og navdata. Ikke add-ons udviklere, det er vigtigt for mig at sige, men at vi er nået dertil hvor et problem man i starten ikke havde så meget fokus på, nu begynder at vise sig.

Hvis man anvender X-plane vil man vide hvor ofte FSX/P3D har metoder til at løse flyplan problemer, med navdata der ikke er korrekt men hvor man kan flyve uden problemer, pga den skriver waypoints navn og kordinater så add-on flyet flyver det korrekt men X-plane ikke acceptere de forkerte data, som skyldes waypoints ikke længere eksistere og x-plane ikke virker på samme måde. Det er også grunden til jeg mener, det er lidt problematisk alene at vi ikke har AIRAC cycle som opdatere hele simulatoren, istedet for at kigge lidt her og der, for AIRAC cycle har mange data som ikke anvendes pga det ikke kan ændre på simulator data, direkte.

Alt dette er vist også grunden til den krig der er omkring add-ons der kun supporter navigraph i nogle tilfælde. For trods det skulle være samme data så er der nogle forskelle, hvilket også kan ses i add-ons på displays hvis de supporter både LIDO og Jeppesen, men for at få det bedste resultat så holder man sig til en af dem. Dette er også en af de ting jeg har frygtet for det bliver sådan lidt som A og B hold, lige som skal det være Windows eller Mac klubben. I sær hvis man har flere forskellige add-ons for jeg frygter vi vil se det mere at udvikelre af fly går i retning af en specifik udbyder. Det giver det bedste resuktat som sagt men lidt dyrt hvis man skal til at købe fra begge firmaer af data til ens add-ons.

Så det er en general ting jeg lufter her at det er værd at overveje med fremtidig simulatorere, hvis ikke vi skal stå i samme situation, men der hvor skoen trykker er at hvis du har add-ons lufthavne og landings banene ikke er placeret som i virkeligheden har man et problem med en komplet opdateret database af hele simulatoren. For så vil flyet mene banen er hvor kordinaterne siger det er i følge ens AIRAC cycle. men hvis ikke placeret korrekt af en eller anden grund så har vi et problem igen, men så er det et add-on problem og ikke en database samt add-on udviklere ikke skal ændre ILS og alt det for det sker af sig selv. Dog en undtagelse ville være hvis man med tiden flytter banen lidt så skal det ændres i add-ons igen.

Så der er ingen perfekt løsning men måder at minimere problemerne.
Lars N.

whish you all a plesent flight
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Frequency change ILS rwy 09

Nu stopper i! Jeg HAR skiftet frekvens. IGEN! Jeg vil ikke høre mere om det! :mrgreen:

Image

:mrgreen:
John
SimNord
KAPTEJNLN
Posts: 280
Joined: 05 Feb 2011, 15:38
Contact: Send private message

Re: Frequency change ILS rwy 09

Godt situations billede ;)
Lars N.

whish you all a plesent flight
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Frequency change ILS rwy 09

KAPTEJNLN wrote:Godt situations billede ;)
Hehe. Det er næsten komisk, at EKBI har skiftet ILS frekvens for 09, efter AL den diskussion, vi havde under betatesten om, hvilken var den bedste at vælge. :mrgreen:
John
SimNord
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Frequency change ILS rwy 09

Hvad er egentlig den praktiske grund til at man skifter frekvens? Hvem bestemmer det og hvorfor? Rolig John, her i simmen er det dig der bestemmer det :-) :-) men jeg tænker på i real life.
GSCNUUK
Posts: 54
Joined: 11 Jan 2016, 19:23
Location: Nuuk, Greenland
Contact: Send private message Website Skype

Re: Frequency change ILS rwy 09

Hvad er Status på denne

bane 09 hvad skal den have af frekvens irl og i fs in game og i 3rd parts programmer (airac)
John
Site Admin
Posts: 1827
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Frequency change ILS rwy 09

GSCNUUK wrote:Hvad er Status på denne

bane 09 hvad skal den have af frekvens irl og i fs in game og i 3rd parts programmer (airac)
Status er, at den er 110.7 i simmen med Billund X, ligesom den - så vidt jeg ved - er irl.
John
SimNord
GSCNUUK
Posts: 54
Joined: 11 Jan 2016, 19:23
Location: Nuuk, Greenland
Contact: Send private message Website Skype

Re: Frequency change ILS rwy 09

Fantastisk

det giver også mening det var den frekvens jeg kunne opfange ved landing

men men når man går ind i p3d map og finder localizeren og ser detaljer så siger den noget andet nemlig 109,750 (men den virker ikke)

Return to “EKBI Billund Airport”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests