Page 1 of 1

Fra Gis til Gmax

Posted: 30 Aug 2017, 18:49
by John
Som bekendt kan Arno Geretsens scenproc-tool bruges til at lave autogen ud fra Gis-data.

Men scenproc kan også konvertere vektor-data, f.eks. bygningspolygoner til bgl-objekter, altså lave 3D-objekter med de korrekte mål! Det er ellers et relativt stort arbejde at finde de rigtige mål på en bygning, man skal indsætte baggrundsbilleder, scalere, måle op, osv i Gmax. Med scenproc kan man skabe en basis-model med et nøjagtigt "footprint" som man kan arbejde videre ud fra.

Man skal aktivere den "hemmelige" og udokumenterede funktion under "Options", sæt hak i "Use experimental steps"

Image

Man loader sine data i sit foretrukne Gis-program (her QGis) og eksporterer den ønskede bygning som et selvstændig .shp-lag:

Image

Tilbage i scenproc, hvor denne kode producerer en 3D-model (bgl), der svarer fuldstændig til den pågældende polygon (højden er sat til 5 m)

Image

Man kan herefter importere bgl'en i ModelConverterX:

Image

... og eksportere den i .3ds-format, som Gmax kan importere:

Image

Så er det bare at optimere modellen og iklæde den nogle textures :-)

Re: Fra Gis til Gmax

Posted: 30 Aug 2017, 19:15
by John
Mere om denne scenproc-feature i artiklen her:

http://windowlight.co.nz/godzoneWP/scen ... it-part-1/

Re: Fra Gis til Gmax

Posted: 30 Aug 2017, 22:07
by Jlund
Er det noget der vil lette arbejdet for dig fremover i dit scenery design, eller "bare" en anden måde at gøre det på.?

Re: Fra Gis til Gmax

Posted: 30 Aug 2017, 22:47
by John
Jeg tror, teknikken kan komme til i hvert fald nogen nytte. Man kan hente en "basic" 3D-model direkte ind i Gmax. Man behøver ikke først at lave et baggrundsbillede i Gmax og derefter "tegne" omridset af bygningen op.

Men Arno har nok tænkt videre end til arbejde med enkelt bygninger. Man kunne forestille sig, han pønser på en funktion, så man kan massefremstille 3D-bygninger med nøjagtige mål, måske hele byer eller landområder, så man kan brug dem i stedet for det generiske autogen, som vi ser i FSX/P3D i dag. Der er selvfølgelig andre programmer, der kan gøre det, men Arno har jo FS-perspektivet på tingene, og han vil være opmærksom på evt. performanceproblemer.

Re: Fra Gis til Gmax

Posted: 31 Aug 2017, 17:37
by Penz
Det er i høj grad til helt eller delvist automatiseret processing af store områder, at ScenProc kan glimre. Hvis ens GIS-sources kan korreleres/filtreres på f.eks. bygningsanvendelse (industri, beboelse osv.), kan man lave noget autogen, der er helt anderledes præcist end hvad vi almindeligvis ser i simmen.

Ovennævnte metode ser super-brugbar ud John, tusind tak for tippet! :)

Re: Fra Gis til Gmax

Posted: 31 Aug 2017, 17:57
by John
Penz wrote:Det er i høj grad til helt eller delvist automatiseret processing af store områder, at ScenProc kan glimre. Hvis ens GIS-sources kan korreleres/filtreres på f.eks. bygningsanvendelse (industri, beboelse osv.), kan man lave noget autogen, der er helt anderledes præcist end hvad vi almindeligvis ser i simmen.

Ovennævnte metode ser super-brugbar ud John, tusind tak for tippet! :)
Det var så lidt. Geodatastyrelsens vektor data er i høj grad filtreret - eller hvad det nu hedder. For bygningernes vedkommende kan de splittes op i erhverv, bykerne, høj/lav bebyggelse mv. Det er næsten et problem, at det er så detaljeret og præcist. Vegetation er både skov, enkeltstående træer/grupper af træer, hegn og krat!

https://download.kortforsyningen.dk/content/geodanmark

Re: Fra Gis til Gmax

Posted: 31 Aug 2017, 18:30
by John
Der sidder altså en mand nede i kælderen hos Geodatastyrelsen, hvis lod i livet det er møjsommeligt at tegne hver eneste lille stribe hegn og beplantning i hele Kongeriget op med en fin, tynd streg? :shock:

Re: Fra Gis til Gmax

Posted: 01 Sep 2017, 10:05
by Penz
Han er en heldig kartoffel, det arbejde gad jeg egentlig godt at have. :)