Jan Broe
Posts: 12
Joined: 11 Feb 2017, 17:34
Contact: Send private message

Handling Ground og gates

Hej John.

Endnu en gang tak for dit flotte scenery, som jeg har fløjet en del til og fra.
Jeg har - som andre - løst problemerne med at få taxiinstruktioner til den smalle bane og via taxiways på mil området ved at en venlig sjæl har lavet en ny fil til mig, der lukker den smalle parallelbane (jeg flyver alligevel aldrig General Aviation)...

Et par bemærkninger:
- Det er tidligere her på forum nævnt, at ankommende fly ikke har mulighed for at vælge gates, men udelukkende guides til General Aviation parking. Du har dog ikke leveret et fix, så vidt jeg kan se. Kunne det ikke ordnes?
- Ankommende fly i dit scenery skiftes til "Handling Ground" når de kører klar af landingsbanen. Her bliver begreberne da vist blandet godt sammen. Ground Handling selskaberne har absolut intet med flys taxiinstruktioner at gøre. I AAL er det TWR der giver disse. Nu ved jeg godt at FSX pr. default vil skifte frekvens når banen forlades, men mange andre scenerys klarer dette ved at skifte til Ground på samme frekvens (og callsign for denne ATC enhed ville så være Aalborg Ground). Det er i hvert fald meget ukorrekt at skifte til et handlingselskabs frekvens. Kunne du ikke please ændre dette i en kommende update?

Dette er de to eneste "knaster" jeg har fundet i sceneryet, og det kunne være super lækkert at få dem høvlet væk :-) :D

På forhånd tak!
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Handling Ground og gates

Jan Broe wrote: 10 Nov 2018, 15:29 Hej John.

Endnu en gang tak for dit flotte scenery, som jeg har fløjet en del til og fra.
Jeg har - som andre - løst problemerne med at få taxiinstruktioner til den smalle bane og via taxiways på mil området ved at en venlig sjæl har lavet en ny fil til mig, der lukker den smalle parallelbane (jeg flyver alligevel aldrig General Aviation)...

Et par bemærkninger:
- Det er tidligere her på forum nævnt, at ankommende fly ikke har mulighed for at vælge gates, men udelukkende guides til General Aviation parking. Du har dog ikke leveret et fix, så vidt jeg kan se. Kunne det ikke ordnes?
- Ankommende fly i dit scenery skiftes til "Handling Ground" når de kører klar af landingsbanen. Her bliver begreberne da vist blandet godt sammen. Ground Handling selskaberne har absolut intet med flys taxiinstruktioner at gøre. I AAL er det TWR der giver disse. Nu ved jeg godt at FSX pr. default vil skifte frekvens når banen forlades, men mange andre scenerys klarer dette ved at skifte til Ground på samme frekvens (og callsign for denne ATC enhed ville så være Aalborg Ground). Det er i hvert fald meget ukorrekt at skifte til et handlingselskabs frekvens. Kunne du ikke please ændre dette i en kommende update?

Dette er de to eneste "knaster" jeg har fundet i sceneryet, og det kunne være super lækkert at få dem høvlet væk :-) :D

På forhånd tak!
Er det en ADE, du vil dele med mig? :D Jeg er meget interesseret i at se, hvordan vedkommende har løst problemet med AI-taxi på twy N.

Jeg arbejder på en forbedret ADE, og har foreløbig lukket den smalle bane for start og landing. Det betyder så desværre at AI kører den lange vej ad twy N på vej mod take off, og ATC anviser også simmeren til taxi via N.

Det er hardcoded i FSX/P3D, at AI altid vil forsøge at bruge taxiways til taxi fremfor runways (uanset om en runway er lukket for start og landing eller ej)

Jeg har ændret Ground Handling til Aalborg Ground (på samme frekvens som Tower (118.300))

Desuden har jeg ændret al Parking ved terminalen til type "Gate".

Jeg vil uploade en revideret ADE som en selvstændig download så hurtigt som muligt, og ellers inkludere den i en kommende update sammen med andre nødvendige ændringer
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Handling Ground og gates

Jeg har uploaded en opdateret ADE. Se denne tråd: viewtopic.php?f=45&t=875
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

John wrote: 10 Nov 2018, 19:09 Er det en ADE, du vil dele med mig? :D Jeg er meget interesseret i at se, hvordan vedkommende har løst problemet med AI-taxi på twy N.
Det er mig, der er vedkommende! :mrgreen:

Jan brokkede sig så meget i Facebook FS-community-gruppen, at jeg lavede en ADE med lukket runway. Du kan downloade den fra mit OneDrive: https://1drv.ms/u/s!Ao6agFhj6x0HgUGvRIzKcUrYUh9G
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Handling Ground og gates

Penz wrote: 11 Nov 2018, 11:28
John wrote: 10 Nov 2018, 19:09 Er det en ADE, du vil dele med mig? :D Jeg er meget interesseret i at se, hvordan vedkommende har løst problemet med AI-taxi på twy N.
Det er mig, der er vedkommende! :mrgreen:

Jan brokkede sig så meget i Facebook FS-community-gruppen, at jeg lavede en ADE med lukket runway. Du kan downloade den fra mit OneDrive: https://1drv.ms/u/s!Ao6agFhj6x0HgUGvRIzKcUrYUh9G
Jeg er som privatperson af princip ikke medlem af lukkede Facebook-grupper, så jeg er lykkeligt uvidende om, hvad der foregår derinde - og kan altså heller ikke høre evt. brok :mrgreen: Men tak for filen :mrgreen:
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

Den måde, jeg har brugt for at få flyene til at foretrække den lukkede runway, er med hård og ubarmhjertig hånd at ændre de fleste runway links på den fra "runway" til "taxi". :D
- Jens Peter "Penz" Pedersen
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Handling Ground og gates

Penz wrote: 11 Nov 2018, 15:06 Den måde, jeg har brugt for at få flyene til at foretrække den lukkede runway, er med hård og ubarmhjertig hånd at ændre de fleste runway links på den fra "runway" til "taxi". :D
Det fungerer, kan jeg bekræfte. AI kører på den smalle bane og user bliver dirigeret samme vej af ATC. Jeg har implementeret det i min egen ADE, sammen med de tidligere omtalte ændringer og uploader den nye version snarest muligt.
John
SimNord
Jan Broe
Posts: 12
Joined: 11 Feb 2017, 17:34
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

Jan brokkede sig så meget i Facebook FS-community-gruppen, at jeg lavede en ADE med lukket runway.
Brokkede mig og brokkede mig... jeg synes faktisk, jeg gjorde mig umage for at rose alt det fine arbejde, og så bare påpegede et enkelt problem, der - eftersom det jo havde fungeret fint i det gamle Denmark scenery - vel måtte have en løsning. Jeg har bare ikke selv forstand på at kode sådan noget, og måtte derfor bede om hjælp, som jeg ganske rigtigt fik fra Jens-Peter.
Fint hvis der nu er kodet en "officiel" løsning, der både indeholder gates, korrekt callsign og fornuftige taxiinstruktioner. Så kan jeg ikke bede om mere :-) Tak for indsatsen til jer begge.

/JB
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Handling Ground og gates

Jan Broe wrote: 11 Nov 2018, 23:45
Jan brokkede sig så meget i Facebook FS-community-gruppen, at jeg lavede en ADE med lukket runway.
Brokkede mig og brokkede mig... jeg synes faktisk, jeg gjorde mig umage for at rose alt det fine arbejde, og så bare påpegede et enkelt problem, der - eftersom det jo havde fungeret fint i det gamle Denmark scenery - vel måtte have en løsning. Jeg har bare ikke selv forstand på at kode sådan noget, og måtte derfor bede om hjælp, som jeg ganske rigtigt fik fra Jens-Peter.
Fint hvis der nu er kodet en "officiel" løsning, der både indeholder gates, korrekt callsign og fornuftige taxiinstruktioner. Så kan jeg ikke bede om mere :-) Tak for indsatsen til jer begge.

/JB
Hvordan fungerer gate-positionerne ved terminalen for dig? Når du loader en flight ved en af standpladserne ved terminalen i en flytype som f.eks. B737 eller en anden tilsvarende størrelse, står du så for tæt på terminalen, når flyet spawner?
John
SimNord
Jan Broe
Posts: 12
Joined: 11 Feb 2017, 17:34
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

Hvordan fungerer gate-positionerne ved terminalen for dig? Når du loader en flight ved en af standpladserne ved terminalen i en flytype som f.eks. B737 eller en anden tilsvarende størrelse, står du så for tæt på terminalen, når flyet spawner?
Har kun prøvet en enkelt afgang fra AAL med din opdaterede fil installeret, og det var ganske rigtigt i en B737-800 fra gate 4. Det så helt fint ud :-)
Giv et praj når den endnu mere opdaterede fil er oploadet, så skal jeg gerne checke igen - og så kan jeg da løbe alle gaterne igennem for lige at sikre, at det fungerer på dem alle!
Jan Broe
Posts: 12
Joined: 11 Feb 2017, 17:34
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

Mens vi venter på den opdaterede fil, har jeg lige checket flyenes parkering når man bruger den fil, du lavede i forgårs.
Umiddelbart ser det ud til, at flyene spawner en 10 meters penge længere inde på gaten, end de burde i forhold til markeringerne på jorden. De er ikke så langt fremme, at de har snuden inde i terminalen, eller at bilerne kører gennem dem, bare fremme ved inderst kant på gaten. Et eksempel på, hvordan de spawner, og hvordan de nok burde holde, finder du her: https://www.dropbox.com/s/gi1j78p2k9cay ... s.zip?dl=0
(Orbit-flyet er FSX default og SAS bagved er AI)
Det ville da være fint, hvis det er let og ligetil at justere deres position, men ellers lever jeg med det, som det er nu :-)
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Handling Ground og gates

Jan Broe wrote: 12 Nov 2018, 12:33 Mens vi venter på den opdaterede fil, har jeg lige checket flyenes parkering når man bruger den fil, du lavede i forgårs.
Umiddelbart ser det ud til, at flyene spawner en 10 meters penge længere inde på gaten, end de burde i forhold til markeringerne på jorden. De er ikke så langt fremme, at de har snuden inde i terminalen, eller at bilerne kører gennem dem, bare fremme ved inderst kant på gaten. Et eksempel på, hvordan de spawner, og hvordan de nok burde holde, finder du her: https://www.dropbox.com/s/gi1j78p2k9cay ... s.zip?dl=0
(Orbit-flyet er FSX default og SAS bagved er AI)
Det ville da være fint, hvis det er let og ligetil at justere deres position, men ellers lever jeg med det, som det er nu :-)
Jeg har rykket parking positionerne en anelse tilbage, så i hvert fald FSX default B737 spawner med næsehjulene på den tværgående linie. Desuden er inkluderet de tidligere omtalte rettelser. Det er ret beskedne ændringer, og for at undgå forvirring, kalder jeg den stadig "Patch2". Download den igen igen, kopiér filerne til scenery mappen og overskriv de tidligere.
John
SimNord
Jan Broe
Posts: 12
Joined: 11 Feb 2017, 17:34
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

Jeg har rykket parking positionerne en anelse tilbage, så i hvert fald FSX default B737 spawner med næsehjulene på den tværgående linie. Desuden er inkluderet de tidligere omtalte rettelser. Det er ret beskedne ændringer, og for at undgå forvirring, kalder jeg den stadig "Patch2". Download den igen igen, kopiér filerne til scenery mappen og overskriv de tidligere.
Downloadet, installeret og testet, sir :-)
Perfekt! Og oven i købet med den sidegevinst, at de ændrede parking positions nu betyder, at GSX marshalleren er synlig foran terminalbygningen. Han har åbenbart stået inde i bygningen tidligere - det havde jeg faktisk ikke tænkt over... Men nu er der i hvert fald også hjælp til parkeringen :-)
Og taxi ad bane 08R til venteposition bane 08L - super! Ingen omveje via mil området nord for banerne. Jeg kan ikke bede om mere!

Tak igen for indsatsen - både med sceneriet helt generelt, og med rettelserne de sidste par dage.
kebi14
Posts: 73
Joined: 10 Dec 2012, 18:37
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

Hej John.

Et par besøg med Airbus 319 og Majestic Q400 i SAS udgaver forløb fint - som ventet.

De blev guidet til rette gates.
Attachments
ekyt_ny_ade (1).jpg
ekyt_ny_ade (1).jpg (379.85 KiB) Viewed 3204 times
kebi14
Posts: 73
Joined: 10 Dec 2012, 18:37
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

Majestic der ikke kom med - af en aller anden grund
Attachments
ekyt_ny_ade (2).jpg
ekyt_ny_ade (2).jpg (360.97 KiB) Viewed 3203 times
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Handling Ground og gates

Flot, Knud. Tak for billeder! Så fandt vi en løsning på både parkerings- og taxi-problemer. Tak for dine bidrag til diskussionen undervejs. Flotte billeder :-)

Hvem ved, måske får jeg uret til at gå en dag også :mrgreen:
John
SimNord
kebi14
Posts: 73
Joined: 10 Dec 2012, 18:37
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

Selv tak John.

Dejligt at være med til at præge sceneriet.

mvh
Knud
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

Jeg har lavet en ADE med mange flere parking spots i det militære område, og med Parking codes hvis man har noget MAIW til at flyve til Ålborg. Sig til hvis du vil have en kopi af den. Har også lavet bane 08R/26L om til taxiway.

mvh Jørn

Ang. parking så tænkte jeg på hvorfor man har lavet den halvbue når flyene skal taxi ind fra apron til gate. Hvad er fordelen, i stedet for de drejer direkte ind, som man normalt gør i lufthavne? Gad vide om det egentlig gav mening det jeg skrev :-)
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Handling Ground og gates

Hej Jørn, den ADE vil jeg meget gerne se, så hvis du vil sende den eller uploade her vil det være alletiders. :D

Det giver absolut mening, hvad du skriver om den bue. Jeg har også selv spekuleret over det - jeg kender desværre ikke svaret.
John
SimNord
Penz
Posts: 438
Joined: 15 Mar 2014, 19:15
Location: Ca. 0,002 grad øst for Bazar Vest.
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

Jlund wrote: 14 Nov 2018, 23:22 Jeg har lavet en ADE med mange flere parking spots i det militære område, og med Parking codes hvis man har noget MAIW til at flyve til Ålborg.
Der findes ikke nogle danske flight plans i Matrix endnu, gør der? Eller er det udenlandske fly, der kommer forbi?

Helt off topic, så er Ålborg X med de to (opdaterede) patches overfed! :)
- Jens Peter "Penz" Pedersen
Jlund
Posts: 237
Joined: 21 Feb 2013, 16:55
Contact: Send private message

Re: Handling Ground og gates

Nej, der er ingen danske flightplans eller fly i Matrix, men der kommer bla. nogle F-15 forbi, ellers er det jo ikke så svært selv at lave danske flightplans, det ved jeg der er flere der har gjort. :-)



mvh Jørn

Return to “EKYT Aalborg Airport”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest