Sethos
Posts: 13
Joined: 01 Jun 2017, 22:03
Contact: Send private message

Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Hej,

Beklager jeg kørte den på Facebook.

Men har lige hentet Grenaa XP udgivelsen og ser at underliggende data går i karambolage med lufthavnen, til trods for den ligger øverst i scenery_packs.ini - I mit tilfælde drejede det sig om Denmark VFR. Jeg kiggede på lufthavnen i WED, hvor jeg umiddelbart kunne se, at kun 'Objects' var en del af eksklusions zonen. Jeg tilføjede de resterende elementer og fik det til at virke, dog måtte jeg fjerne de inkluderede orthophotos, da de krævede de originale .tif filer for at eksportere korrekt, hvilket selvfølgelig ikke ser så pænt ud;

Billede af problemet;

Image

Efter jeg tilføjede alle elementer til eksklusion;

Image

Nu skal jeg selvfølgelig ikke gøre mig klog på scenery udvikling, da min viden er grundlæggende, så kan være min metode er et stort 'no-no' hvad det angår og løsningen skal finde andet steds.

EDIT: Skulle nok ha' ligget i 'Danish Airfields X series' forummet, den overså jeg lige. Min fejl.
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Hej Michael

[har flyttet topic]

Alt i orden, du kunne ikke vide, at jeg ikke har support på Facebook.

Grenaa er udviklet på en helt "ren" X-Plane11 installation, uden andre add-ons, og jeg har ikke testet den med Denmark VFR OSM data som du omtaler (går ud fra at du mener "Denmark Pro VFR Scenery"?)

Jeg vil prøve at installere Denmark Pro VFR Scenery og se om jeg kan genskabe problemet og rette op på det.
John
SimNord
Sethos
Posts: 13
Joined: 01 Jun 2017, 22:03
Contact: Send private message

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Hej,

Korrekt, link til den for en sikkerheds skyld https://forums.x-plane.org/index.php?/f ... r-scenery/ - Plus jeg bruger de påkrævede libraries; World Models, OpenSceneryX, R2 samt FF.
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Tak for link, jeg havde fundet frem til den :-)

Indtil jeg har fundet en løsning på problemet, bliver du nok desværre nødt til at leve uden mine ortofotos - eftersom du har lavet en ny export fra WED, alternativt bruge Grenaa fra .zip-filen og undvære Denmark Pro VFR Scenery indtil videre.
John
SimNord
Sethos
Posts: 13
Joined: 01 Jun 2017, 22:03
Contact: Send private message

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Det er helt i orden. Er ved at lægge sidste hånd på farvekorrigering af ortho fra Kortforsyningen der dækker hele Danmark, så tror bare jeg vil tage det i brug som erstatning indtil videre.

Håber du finder en løsning og tak for den hurtige respons.
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Hvilken exclude er det, du har kigget på i WED? Jeg har kun én exclude i Grenaa, og den er sat til at fjerne stock vejnet, ikke objects.
John
SimNord
Sethos
Posts: 13
Joined: 01 Jun 2017, 22:03
Contact: Send private message

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Tror bare jeg har formået at forvirre mig selv i processen, ved at rette og rode, hvor efter jeg så kommer nærmest alkoholisk væltende og siger 'Objects'. Det kan bestemt nok passe standard ekskluderingen er vejnettet.

Tjekkede lige på en ren installation og det er selvfølgelig Road Networks på Exclusion Zone 3.
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Haha :mrgreen: Ok, men så er det nok den samme exclude, vi snakker om.

Jeg kan kun vælge én ting for hver exclude, så jeg er nok nødt til at lave tre i alt, én for "objects", én for "road network" og én for "forrest", (som jeg går ud fra Denmark Pro VFR Scenery indeholder) Der er ikke som i FSX mulighed for en "Exclude all" i Wed så vidt jeg kan se.

Lyder i øvrigt spændende med dig ortofoto-projekt. Uha, farvekorrektion af orto_forår, dét kan ellers godt være noget at arbejde 8-) :mrgreen:
John
SimNord
Sethos
Posts: 13
Joined: 01 Jun 2017, 22:03
Contact: Send private message

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Troede også jeg man skulle lave en zone for hvert enkelt objekt, men fandt ud af du kan lave multiple ticks;

Image

Ved ikke præcis hvad VFR indholder af de ting, men tænker bare man tager hele dynen for at sikre sig at intet pludselig stikker igennem - Ved ikke om det går under 'best practice', men det virker.

Men ortho-projektet er hellere ikke så stort endda. Syntes bare deres farver og kontrast var lidt triste at se på, så nu har jeg lavet en batch-process i photoshop der kører alle .jpg filerne igennem der lige giver dem et løft. Overvejede at gå skridtet videre og få vandmaskerne til at stå knivskarpt, da Kortforsyningen godt kan lide at fjerne en del af strandende, men så bliver det sgu en tand for langhåret til et hobby-projekt.
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Så lærte jeg også lidt om X-Plane-udvikling i dag, haha :mrgreen: Det giver også mere mening med kun én exclude til det hele.
John
SimNord
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Kan du prøve at geninstallere Grenaa, og så efterfølgende kopiere den vedhæftede .dfs-fil til din X-Plane 11\Custom Scenery\Vidan Design - Danish Airfields X - Grenaa\Earth nav data\+50+010 mappe og se om det løser problemet?

Du kan evt. først lige udpakke den vedhæftede .zip til skrivebordet eller en midlertidig mappe.
Attachments
vidan_design_grenaa_airfield_exclusion_fix.zip
(11.31 KiB) Downloaded 117 times
John
SimNord
Sethos
Posts: 13
Joined: 01 Jun 2017, 22:03
Contact: Send private message

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Det virkede helt perfekt, nu står den snorlige. Det var prompte support ud over det sædvanlige, tusind tak.

Kan vi lige slutte af på et stemningsbillede :)

Image
John
Site Admin
Posts: 1825
Joined: 05 Sep 2010, 00:12
Location: Aarhus, Denmark
Contact: Send private message Website

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

Det var så lidt, godt at høre, at det fungerer. Tak for det smukke billede. X-Plane kan altså se rigtig godt ud, hvis man rammer de rigtige indstillinger.
John
SimNord
Sethos
Posts: 13
Joined: 01 Jun 2017, 22:03
Contact: Send private message

Re: Mulig manglende eksklusions zone på Grenaa XP

John wrote: 12 Mar 2019, 20:27 X-Plane kan altså se rigtig godt ud, hvis man rammer de rigtige indstillinger.
Enig, det er mulighedernes land. Nu mangler vi bare en addon til vejr der virkelig sparker røv (eller bare en ordenlig standard implementering), så er vi ved at være der.

Return to “SimNord Danish Airfields”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests